Sahabat Sejati

Sunday 18 March 2012

Bolehkah anak tak sah taraf tuntut hak?

Soalan:

Saya baru pulang dari Jakarta setelah bertugas di sana selama tiga tahun. Di sana baru-baru ini timbul isu anak luar nikah. Jika benar-benar disabitkan, maka anak luar nikah itu boleh menuntut haknya ke atas kedua-dua ibu bapanya, dengan hak syarak, seperti juga anak yang sebenar. Hal sebegini pernah diputuskan oleh mahkamah berpelembagaan Indonesia dan kebanyakan ulama di sana menerimanya. Saya ingin tahu pandangan, betulkah pendirian ulama Indonesia itu dan bolehkah diterimapakai, bahawa anak luar nikah jika disabitkan dengan sabitan yang sebenar, maka ia juga seperti anak yang sebenar. Terima kasih.

Jawapan:

SABITNYA keturunan di dalam Islam, berlaku setelah sabit perkahwinan yang sah. Perkahwinan dihukum sah apabila rukun-rukun nikah disempurnakan mengikut syarak. Jika berlaku perhubungan atau persetubuhan di luar perkahwinan yang sah, atau dengan lain perkataan melalu zina, maka anak yang dilahirkan itu adalah anak luar nikah.

Dengan bahasa lain ia ‘anak haram’. Maksud haram di sini ialah, dia haram di’bin’kan dengan nama orang yang melakukan maksiat itu, haram menjadi wali atau mempusakai harta bapanya yang tidak sah taraf tersebut.

Anak itu adalah orang asing dalam keluarga, walaupun benih sebenar daripada bapanya.

Sekiranya anak itu dipelihara ibu yang melahirkannya menerusi perhubungan luar nikah, maka anak itu adalah anak angkat.

Islam amat mementingkan nasab ‘keturunan yang benar-benar betul dan sah’. Ia hanya boleh berlaku apabila keturunan itu datangnya daripada pernikahan yang sah.

Anak zina, meskipun dibuktikan ia keturunan daripada bapa yang melakukan zina melalui DNA (Deoxyribonucleic Acid), namun syarak tetap tidak menerimanya sebagai keturunan syarie yang boleh disabitkan hak-hak syarak sebagai keturunan sebenar yang diiktiraf.

Rasulullah saw pernah bersabda (mafhumnya): “Aku dijadikan Allah daripada pernikahan ayah dan ibuku yang sah dan bukan daripada persundalan (saffah), sejak dari Adam as. sehinggalah aku dilahirkan oleh ayah dan ibuku.”

Maka kerana itu, jika tidak sabit nikah yang sah dan berlaku melalui nikah yang tidak sah atau zina, maka lahirlah anak haram, maka syarak tidak memberi sebarang hak syarie kepada mereka, seperti kepada anak yang sah taraf.

Anak keturunan sebenar yang sah tarafnya, ia boleh menjadi wali kepada keturunannya, mempusakai harta warisnya, tidak boleh menerima wasiat warisnya dan wajib dijaga hak-hak yang tersebut itu.

Hal-hal sebegini telah menjadi perkara yang disemuafakati semua ulama dari dahulu sehingga sekarang.

Apa yang anda sebutkan seperti yang berlaku di mahkamah luar negara kita, yang memberi hak kepada anak luar nikah, sama seperti anak nikah yang sebenar, maka itu menjadi tanggungjawab ulama di sana memperbetulkannya, agar hukum syarat yang sah dan jelas tidak dilanggari sewenang-wenangnya.

Adapun dari segi pemilikan harta, anak luar nikah, pada dasarnya tidak boleh menerima pusaka di bawah peruntukan faraid. Akan tetapi mereka boleh diberikan harta tersebut melalui hibah.

Pemberian hibah ini adalah salah satu dari jalan terbaik bagi insan yang memiliki anak luar nikah atau anak angkat, untuk diperuntukkan harta kepada mereka, semasa hidup bapa tersebut, dengan menukarkan nama harta kepada nama mereka, atau mewasiatkan hartanya kepada mereka, melalui dokumen pemilikan harta yang sah mengikut undang-undang negara. Jika berlaku demikian, maka berlakulah pemindahan harta daripada bapa kepada mereka, tidak melalui pemberian faraid, tetapi melalui hibah yang disebutkan tadi.

Saya berharap janganlah perkara-perkara sebegini berlaku di Malaysia dan patut dicari jalan membendung daripada awal, agar ianya tidak menular. Wallahua`lam.

Sumber: Bersama Dato Dr Harun Din

1 comments:

Seri Nailofar said...

tahniah..kerana berjaya menyelesaikan masalah yg kurg difahami..semoga saudara terus berjaya dlm bidang dakwah ini..insyaAllah,ameen..

Post a Comment