Sahabat Sejati

Saturday 17 March 2012

Bersyukur kerana kita memang perlu bersyukur


Assalamualaikum warahmatullah...

Teman-teman sekelian, perhatikanlah di sekeliling kita. Lihatlah betapa besarnya kurniaan Allah SWT kepada kita. Dunia dan segala macam isinya dibentangkan di hadapan mata kita malahan nikmat-Nya yang kita kutip dan rangkul setiap hari tidak pernah berkurang. Usahlah kita membuang masa dengan menghitungnya, tetapi bermuhasabahlah dengan sedalamnya, sebanyak manakah rasa bersyukur telah dipanjatkan kepada-Nya?

Akal fikiran, usia, masa, kesihatan, anak, isteri, pancaindera, rezeki yang melimpah, pangkat, kekayaan dan sebagainya adalah di antara anugerah-Nya, yang menyebabkan kita perlu bersyukur. Bukalah mata seluas-luasnya, bukalah fikiran sedalam-dalamnya, jadilah hamba yang bersyukur bukannya hamba yang kufur akan nikmat yang telah diberi.

أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً
"Tidakkah kamu perhatikan sesungguhnya Allah telah menundukkan untuk (kepentingan)mu apa yang di langit dan apa yang di bumi dan menyempurnakan untukmu ni'mat-Nya lahir dan batin." (Luqman: 20)

Bersyukur kerana kita memang perlu bersyukur


Ketika sedang melayari internet, tiba-tiba tersua dengan gambar-gambar di atas. Tidak semena-mena jiwa diruntun perasaan yang mencarik-carik.

Sebak, sayu dan sedih. Semuanya tergaul sebati, melengkapkan rasa hati seorang manusia yang masih punya jiwa insani.

Rasa amat bertuah berada di negara ini. Tanahair yang tercinta ini sentiasa dilimpahi makanan. Kita tidak pernah ditimpa kebuluran. Sebaliknya kita sering membuang makanan terutamanya di bulan Ramadan. Tanpa rasa bersalah, tanpa rasa belas, burrrr... kita mencampakkan makanan ke tanah. Mujurlah jika ada ayam dan itik serta penghuni tanah yang lain bertolongan menghabiskannya.

Justeru, ketika kita menyuapkan makanan ke mulut, sama ada enak atau tidak, sedikit atau banyak, luangkanlah seketika untuk mengenang nasib saudara-saudara kita yang miskin dan kebuluran di mana sahaja di celahan pelosok dunia.

Marilah kita memperbanyakkan kesyukuran di atas limpahan rezeki-Nya yang dilimpahkan. Ingatlah, setiap kali kita dihidangkan makanan yang enak, tetapi di satu sudut dunia ada yang kelaparan menadah tangan mengharap sesuap makanan dan seteguk air.

Syukurlah...

وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ
"Dan sedikit sekali dari hamba-hamba-Ku yang berterima kasih." (Saba`: 13)

0 comments:

Post a Comment