Sahabat Sejati

Saturday 31 March 2012

Motivasi pagi: Cermin diri


Apa rasanya disalah erti?

Sedih...
Kecewa...
Memberontak...

Letih mahu membetulkan tanggapan orang terhadap kita, sedangkan ruang untuk membetulkan persepsi itu terkunci kemas. Kita meraba-raba mencari sejalur harapan agar dapat dikembalikan kekuatan hati yang telah pun merudum, jatuh terhenyak.

Kita selalu merasakan bahawa kitalah yang paling baik, paling benar, paling hebat, paling bagus dan berbagai-bagai paling lagi yang mendodoi-dodoi hidup. Yang tidak benar adalah mereka, yang tidak bagus adalah mereka, yang tidak baik adalah mereka dan seribu satu kekurangan lagi adalah mereka.

Marilah melihat tembus ke dalam diri. Marilah bersikap adil. Adil kepada diri sendiri, adil kepada rakan, adil kepada kawan dan adil kepada lawan. Pastinya bukan sesuatu yang mudah saat keegoan masih lagi berbaki memayuti di dinding hati.

Sesungguhnya hidup ini penuh rahsia dan tandatanya. Masih banyak yang belum terjawab, apatah lagi untuk memahaminya. Apa yang dapat ditafsir hanyalah yang tersurat di depan mata. Namun, itulah yang sering menjadi tafsiran biarpun kebenarannya belum pasti.

Teman, marilah melihat cermin diri sendiri sebelum mengundang tanggapan terhadap diri orang lain.

Ya, saya cuba melihat cermin diri saya.

Susah, tetapi...Insya-Allah.

0 comments:

Post a Comment