Sahabat Sejati

Tuesday 6 March 2012

100 Tokoh Dalam Dakapan Rasulullah s.a.w



Perjuangan untuk menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini penuh dengan liku-liku yang mencabar. Sepanjang perjalanan ini, pastinya ada tulang belakang yang membantu Rasulullah saw menempuh segala dugaan dan cabaran. Mereka ini pastinya orang yang istimewa dipilih Allah untuk mendampingi Rasulullah saw setiap masa dan detik. Mereka juga pastilah orang yang teguh iman, kuat pendirian dan mulia peribadi. Mereka adalah 100 orang sahabat Rasulullah yang diceritakan secara terperinci dalam buku berjudul "100 TOKOH DALAM DAKAPAN RASULULLAH saw"

Pinjamkan roh jihad mereka ke dalam roh kita. Pinjamkan juga ketakwaan dan keimanan mereka ke dalam diri kita. Walau tidak sama, biar usaha kita mendekatkan diri kepada sirah Rasulullah saw ini mendatangkan hikmah yang tidak terperi.

Bawakan diri kita menerawang jauh ke zaman Rasulullah saw. Kenali nama-nama hebat seperti Abu Bakar as-Siddiq (Penghulu Para Sahabat), Umar bin Khattab (Khalifah Kedua Kaum Muslimin), Usman bin Affan (Pemilik Dua Cahaya), Ali bin Abi Talib (Menantu yang Gagah Berani), Abdullah bin Ummi Maktum (Pahlawan Buta Pembawa Panji Islam), Abu Darda (Budiman yang Ahli Hikmah), Abdullah bin Rawahah (Penyair Rasulullah) dan ramai lagi.

Mengintai sejarah Rasulullah saw pastinya mengundang semangat jihad bagi mereka yang benar-benar menghayatinya. Bersama-samalah kita menghirup ilmu sirah yang ditinggalkan oleh mereka yang terdahulu daripada kita, justeru memantapkan keimanan yang ada dalam diri kita.

Tajuk : 100 Tokoh Dalam Dakapan Rasulullah saw
Penulis : Hepi Andi Bastoni
Penerbit : Kemilau Publika Sdn Bhd
Muka Surat : 608
Harga : SM 35.00 / SS 35.00

Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan!

0 comments:

Post a Comment