Sahabat Sejati

Friday 28 January 2011

Untukmu WANITA


Wanita,
Dirimu begitu berharga.
Seindah-indah hiasan di dunia adalah Wanita Solehah.
Peribadinya terjaga dan terpelihara.

Duhai wanita, dalam kelembutanmu, suburkan ketegasan,
berlandaskan ilmu keredhaan Tuhan.

Wanita mempunyai peranan yang amat penting dalam kehidupan manusiawi. Sebagai ibu, isteri dan rakan seperjuangan kaum lelaki dalam menegakkan perintah dan larangan Islam di atas muka bumi. Rosaknya kaum wanita membawa seribu satu macam bencana terhadap dunia. Rosaknya wanita membawa pasti akan meruntuh institusi keluarga dan membawa kehancuran sebuah negara. Wanita boleh menjadi punca dan sumber iman bagi kaum lelaki, boleh juga menjadi sumber dosa dan kebinasaan.

Menyedari hal ini, buku ini dihasilkan bagi menghampiri kaum wanita dan menghulurkan secebis nasihat buat tatapan mereka. Ia turut dikhususkan untuk para lelaki yang sedang berusaha mencari-cari intipati ilmu kebaikan dan nasihat untuk hidangan mereka yang bernama ibu, isteri, kakak, adik dan anak.

Ditulis dalam bentuk gabungan ulangan santai, ilmiah dan sederhana berserta kisah teladan, cerita, pengalaman, dalil dan fakta. Format umum buku ini pula adalah dalam bentuk soal jawab, hasil kombinasi soalan-soalan yang diutarakan oleh pelbagai pihak kepada penulis dalam tempoh empat tahun.

Tajuk buku : Untukmu WANITA
Penulis : Zaharuddin Abd Rahman (www.zaharuddin.net)
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn Bhd
Harga : Rm21.00 / Rm23.00
M/S : 214

Bahagian Satu: WANITA, Aurat dan Maruah

Jika anda berada di hadapan Baginda SAW, adakah Rasulullah akan tersenyum atau sebaliknya? Jika sebaliknya, bagaimana pula peluang wanita seperti ini untuk mendapat syafaat Nabi SAW di akhirat kelak?

Bahagian Dua: WANITA dan Munakahat

Tiada salahnya 'perigi cari timba'. Ada wanita yang berkenan kepada lelaki yang baik namun menghadapi masalah untuk mulakan langkah.

Bahagian Tiga: WANITA dan Rumah Tangga

Cemburu itu satu tuntutan. Fahami dan sedarilah bahawa anda sebenarnya memiliki seorang suami yang bertanggungjawab dan sedang subur imannya.

Untukmu WANITA sesuai untuk semua golongan wanita yang minat membaca dan berfikir berkenaan tanggungjawab mereka terhadap Allah SWT khasnya, diri mereka dan masyarakat sekeliling. Semoga buku ini mampu memberikan sentuhan kesedaran buat mereka yang masih leka dengan tipu daya dunia.

Untukmu WANITA hadiah istimewa buat insan bernama wanita. Menggarap pelbagai permasalahan wanita yang merangkumi isu aurat, maruah, munakahat dan rumah tangga.

Untukmu WANITA dipersembahkan dalam bentuk soal-jawab. Santai dan bersahaja. Dikukuhkan dengan dalil-dalil al-Quran dan hadis untuk rujukan dan bimbingan. Juga diselitkan kisah-kisah motivasi sebagai iktibar membentuk peribadi solehah.

Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu!!

0 comments:

Post a Comment