Sahabat Sejati

Sunday 16 January 2011

Terima kasih, award pengubat letih


Alhamdulillah, selamat sampai ke rumah setelah menempuh perjalanan panjang selama tujuh jam. Perjalanan yang bukan sekadar perjalanan kosong, tetapi perjalanan mencari makna diri dan mencelik mata hati.

Saya adalah makhluk istimewa, seperti yang telah Dia firmankan: "Dan sesungguhnya telah Aku ciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian." Justeru itu, saya percaya bahawa saya bukan biasa-biasa tetapi untuk menjadi luar biasa. Untuk itu saya perlukan persiapan dan persediaan agar luar biasa itu dapat saya capai.

Firman Allah SWT:
"Tidak sepatutnya bagi orang-orang yang Mukminin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat berjaga-jaga." (at-Taubah: 122)

Ayat ini adalah mutiara penuntut ilmu. Amat besar sekali makna yang tersirat di sebaliknya. Kerana itu Allah meletakkan kalimah NAFARA, menuntut ilmu seumpama bergulat di medan jihad. Berkorban masa, tenaga, harta serta nyawa sekalipun. Semua itu mahal harganya.

Demikianlah seadanya.

Hajat di hati ingin memblog, namun keupayaan diri ketika ini sangat terbatas. Dengan badan yang amat letih serta fikiran yang bersimpul-simpul, membuatkan hajat itu terencat. Kelopak mata pula bagai dijahit-jahit. Sesungguhnya 'mahu' saya tidak dapat mengatasi 'mampu'. Akhirnya saya mengalah kepada fitrah. Melelapkan mata merehatkan jasad dan minda.

Sebelum belayar jauh ke alam mimpi saya berbesar hati mengucapkan terima kasih kepada miss eqa di atas award yang diberi, setelah menjadi followers ke 100. Tak sangka ye...

Inilah sahaja yang mampu dicoretkan...

2 comments:

||aLeaSaRa|| said...

alhamdulillah ye..tahniah!

abuikhwan said...

elhamdulillah....terima kasih

Post a Comment