Sahabat Sejati

Saturday 27 September 2014

Jom dengar sajak dalam loghat Pahang, best..

Kelmarin, seperti biasa saya mengunjungi blog seorang sahabat yang saya bahasakan dirinya ‘kakak’. Selalu juga saya melawati blognya setiap kali melayari internet. Sahabat-sahabat juga boleh menerjah ke sana dan tidak akan hampa kerana blognya sentiasa menyajikan entry terbaru. Kebetulan artikel yang ditulis ketika itu ialah syair Pahang (baca disini). Hmm, teruja. Bait-bait susunan bahasa yang indah serta foto-foto yang menarik. 

Saya pernah menulis satu entry mengenai loghat Pahang (baca disini). Sebenarnya negeri Pahang mempunyai loghat yang pelbagai. Mengambil kata-kata Pak Sako, loghat Pahang ni dituturkan ikut aliran sungai, kalau di hulu deras airnya maka cepat cakapnya jika dari bahagian hulu sungai misalnya seperti di daerah Bentong, Raub, gaya percakapan lebih laju, manakala bila melalui kawasan pertengahan Sungai Pahang seperti di Temerloh, gaya percakapan agak perlahan dan bila ke bahagian hilir sungai Pahang seperti di Chenor dan Pekan, gaya percakapan mereka juga akan lebih perlahan atau 'leweh' sedikit. 

Yang istimewanya loghat Pahang ini, kata orang Pahang mereka boleh mengenali dari mana asalnya seseorang itu (daerahnya) bila sahaja terdengar mereka bercakap. Bahkan ada kajian membuktikan bahawa loghat Pahang boleh diterima tetapi hanya orang Pahang sahaja yang boleh mengajuk cakap Pahang...inilah keunikan loghat Pahang. Wallahua`lam, tetapi cubalah, mana tahu kalau-kalau betul. 

Saya ingin berkongsi satu klip video sajak di dalam loghat Pahang, tajuknya 'AYAH'. Cuba dengar dan rasai kelembutan dan keindahan alunan loghat negeri Pahang. Selebihnya, hayati maksudnya yang sangat mendalam...

Rase nok mengalir air mate koi mendengor ke sajok ayoh ni, pepalih weh!

 (kredit: youtube Dj Amiey)

0 comments:

Post a Comment