Sahabat Sejati

Wednesday 8 May 2013

Meh dengar lagu loghat Jerantut

Saya orang Pahang. Lahir di Pahang, membesar pun di Pahang. Kiranya saya ni anak Pahang jatilah. Pahang Darul Makmur merupakan negeri yang terbesar di Semenanjung Malaysia yang mempunyai 11 buah daerah. Setiap daerah pula mempunyai loghat yang tersendiri. Bayangkan 11 daerah dengan 11 loghatnya. Ada pula yang kata lebih daripada itu kerana ada satu daerah yang mempunyai beberapa loghat mengikut kawasan.

Dikatakan loghat Pahang sebelah timur (Pekan dan Rompin) dan kalau turun ke Maran sudah hampir ke loghat Temerloh dan Temerloh sendiri ada loghatnya (sedikit lembut dan beralun).

Memandangkan Jerantut sebuah daerah yang terbesar di Negeri Pahang maka terdapat banyak loghat daerah mengikut sesuatu kawasan. Di sebelah perkampungan Kampung Baru sehinggalah ke perkampungan Ulu Cheka loghatnya adalah sama dengan sebelah Kuala Lipis yang agak meleret dan perlahan tetapi di sebelah Kuala Tembeling sehinggalah ke perkampungan Kampung Bantal di Ulu Tembeling merangkumi Kuala Tahan / Taman Negara loghatnya sudah berbeza yang lebih laju pertuturannya dan agak sukar untuk difahami.

Manakala Kuantan boleh dikatakan bercampur sedikit loghat Terengganu kerana hampir dengan sempadan Kemaman.

Mengambil kata-kata Pak Sako, loghat Pahang ni dituturkan ikut aliran sungai,kalau di hulu deras airnya maka cepat cakapnya jika dari bahagian hulu sungai misalnya seperti di daerah Bentong, Raub, gaya percakapan lebih laju, manakala bila melalui kawasan pertengahan Sungai Pahang seperti di Temerloh, gaya percakapan agak perlahan dan bila ke bahagian hilir sungai Pahang seperti di Chenor dan Pekan, gaya percakapan mereka juga akan lebih perlahan atau 'leweh' sedikit.  Entahlah, saya tidak pasti pula kebenarannya.

Yang istimewanya loghat Pahang ini, kata orang Pahang mereka boleh mengenali dari mana asalnya seseorang itu (daerahnya) bila sahaja terdengar mereka bercakap. Bahkan ada kajian membuktikan bahawa loghat Pahang boleh diterima tetapi hanya orang Pahang sahaja yang boleh mengajuk cakap Pahang...inilah keunikan loghat Pahang.. Wallahua`lam, rasa ada betulnya kerana saya sendiri boleh mengajuk percakapan loghat daerah-daerah lain dalam negeri Pahang. Terrerkan!
   
Meh kita dengar satu lagu dalam loghat Jerantut ciptaan sahabat saya Tuan Ikhtiman Ismail yang dinyanyikan oleh Allahyarham Cikgu Awie Lian.

Jerantet kampung kas (Jerantut kampungku)
 

2 comments:

||aLeaSaRa|| said...

salam shbt.owh saya sendiri tak pernah tau loghat pahang.ada kwn dgn org pahang tapi diorang ni dh cakap key ell he3...nice sharing tqvm.wow menarik ikut loghat aliran sungai?mmg best jadi org msia yg banyak loghat dr setiap ngri :)

abuikhwan said...

Betul tu, untungnya jadi org pahang....he3

Post a Comment