Sahabat Sejati

Monday 6 May 2013

"Kan saya dah kata, ubat ini mujarab..."

"Ceria-ceria hari Isnin..."

Di satu sudut kaki lima sebuah bandar, terdengar suara seorang penjual ubat sedang mempromosikan ubat jualannya.

"Mari adik, mari abang, mari kakak, pakcik dan makcik! Sebentar lagi bandar ini akan dilanda gempa tepat jam 11 pagi! Kalau anda semua mahu selamat, cubalah ubat saya ini!"

Jam sudah menghampiri 11 pagi. Semakin ramai orang yang berkerumun membeli ubat tersebut kerana mempercayainya. Dalam ramai-ramai itu, seorang pakcik yang tergesa-gesa membelinya kerana waktu gempa semakin hampir.

Pakcik tersebut dan orang lain pun terus memakan ubat berkenaan untuk mengelak dari merasa gempa bumi yang bakal berlaku.

Jam sudah pun menunjukkan pukul 11 pagi. Seminit berlalu..dua minit berlalu..tiga minit berlalu..empat minit berlalu..hingga minit yang kesepuluh, pakcik tadi pun menjerit kepada penjual ubat tersebut.

Pakcik itu berkata: "Eh! Dah lama ni, dah lebih pukul sebelas. Mana gempanya? Tiada pun, awak tipu kami ye?"

Jawab penjual ubat: "Hah! Kan betul apa yang saya cakap! Pakcik tak rasa apa-apa gempakan selepas makan ubat saya tadi! Itu tandanya ubat saya mujarab!"

Pakcik: ???????? 

0 comments:

Post a Comment