Sahabat Sejati

Sunday 3 November 2013

Meraikan hari anak-anak


“Nanti masa terima sijil tengok kat abi ye, abi nak ambil gambar,” saya memberitahu kepada acik.

Hari ini saya sekeluarga menghadiri majlis Khatam al-Quran dan anugerah kecemerlangan Kafa at-Taqwa yang ke-19. Kalau begitu anak saya adalah generasi ke-19 Kafa at-Taqwa mengkhatam al-Quran. Tahun-tahun yang lalu anak sulong dan kedua saya juga mengkhatam al-Quran di kafa ini.

Seronok saya melihat gelagat anak-anak ini. Majlis ini adalah hari meraikan mereka.

Saya dulu mengaji al-Quran di rumah tuan guru di kampung. Walaupun beberapa kali tamat membaca al-Quran, tetapi tidak pernah diadakan majlis khatam al-Quran seperti hari ini, melainkan sekadar memperdengarkan bacaan kepada tuan guru. Kemudian ditutup dengan doa oleh tuan guru. Tiada perasmian dan ucapan oleh orang besar, tiada persembahan pelajar di atas pentas dan tiada makan besar melainkan sedikit jamuan ringan.

Sijil juga tiada.

Meraikan anak-anak 

Apa sahaja, majlis khatam al-Quran, hari graduasi, hari anugerah kecemerlangan atau majlis penyampaian hadiah, ia adalah hari untuk meraikan anak-anak kita. Saya sentiasa cuba memastikan dapat hadir apa sahaja program atau majlis untuk anak-anak. Saya tahu betapa besarnya makna majlis ini kepada mereka. Namun, kadang-kadang saya terlepas juga untuk meraikannya apabila bertembung dengan beberapa program kebajikan atau saya terpaksa keluar kawasan.

Semasa di sekolah rendah, seringkali saya naik ke pentas untuk menerima hadiah kecemerlangan. Bermula dari darjah satu hinggalah darjah enam. Namun,ibu dan bapa saya tidak pernah datang ke sekolah meraikannya. Biasanya abang atau kakak yang datang sebagai pengganti. Tetapi saya tidak pernah berkecil hati atau menyalahkan mereka, saya benar-benar memahami akan kesusahan mereka pada waktu itu. Kesungguhan mereka menanggung persekolahan saya biarpun sekadar bekerja kampung amat saya hargai. Bahkan ianya satu jasa yang terlalu besar nilainya yang tidak akan mampu saya balas.

"Mudah-mudahan Allah SWT merahmati kedua ibu bapaku di atas kebaikan mereka..."

Apapun, hari ini adalah hari anak-anak kesayanganku. Saya akan cuba meraikan mereka biarpun tubuh dan minda bersimpang kepenatannya. Kerana hari ini adalah hari mereka.

0 comments:

Post a Comment