Sahabat Sejati

Thursday 24 October 2019

Ia pasti tiba..

Dalam satu hadis, Rasulullah saw bersabda: 
“Aku diutus adalah bersamaan dengan kiamat seperti dua jariku ini.” Baginda mengisyaratkan dengan mengiringkan jari telunjuk dan jari tengahnya.” (Kesahihan hadis ini adalah muttafaqun `alaih, diriwayatkan oleh Ahmad, Bukhari, Muslim dari Abu Hurairah, Anas dan Sahal bin Sa`ad) 

Dalam riwayat yang lain, Baginda saw bersabda: 
“Aku diutus bersamaan dengan kiamat, dan sesungguhnya ia hampir sahaja mendahuluiku.” (Hadis dikeluarkan oleh Ahmad dan at-Thabari dengan sanad yang hasan dari hadis Buraidah bin Hushaib) 

Imam al-Qurthubi dalam kitabnya, “At-Tazkirah” ketika menjelaskan hadis Rasulullah saw: “Aku diutus bersamaan dengan kiamat”, berkata: “Makna hadis ini adalah menunjukkan bahawa terjadi kiamat sudah dekat. 

Al-hafiz Ibnu Hajar berkata: “Telah berkata Ad-Dhahhaq: “Tanda kiamat yang pertama adalah diutusnya Nabi Muhammad saw dan menjadi hikmah dari munculnya tanda kiamat pada masa awal, adalah untuk memperingatkan orang-orang yang lalai dan mendorong mereka untuk bertaubat dan bersiap sedia.” (Kitab Fathul Bari, Kitaburraqqaq, juz 11)

Daripada Abdullah bin Umar ra. katanya, Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa yang ingin melihat gambaran hari qiamat hendaklah dia melihat surah at-Takwir, surah al-Insyiqaq dan surahal-Infithar. Pada surah-surah tersebut tergambar dengan terang tentang hari qiamat.” (at-Tirmidzi)

Tiga surah tersebut tidak menceritakan perkara selain daripada kisah akhirat dan hari qiamat. Segala gambaran qiamat tergambar dengan jelas melalui tiga surah yang dinyatakan oleh Rasulullah saw. Ia seolah-olah suatu jendela bagi insan memandang ke akhirat.

Meskipun gambaran akhirat tidak itu tidak mungkin dilihat dengan mata kepala, tetapi melalui ayat-ayat yang terkandung khususnya di dalam tiga surah itu akan membukakan mata insan yang benar-benar beriman dengan hari akhirat.

Justeru, sebagai seorang yang beriman perlulah sentiasa bersedia untuk menghadapi saat-saat ini. Ini kerana, tidak ada yang dapat menyelamatkan kita daripada segala fitnah dan ujian ini melainkan dengan iman. Akhirnya, semoga Allah SWT memelihara dan mengekalkan iman kita agar kita tergolong daripada kalangan hamba-hamba-Nya yang berjaya di dunia dan akhirat 

Wallahu a`lam.

2 comments:

norhidana said...

Ia pasti tiba kita cuma boleh bersedia, kerana waktu tibanya hanya DIA yang Maha Mengetahui

AtieYusof said...

Bumi pun dah makin tua..bila2 masa Kiamat boleh berlaku...tanda2 pun dah byk yg terlihat.. kadang takut sgt :(

Post a Comment