Sahabat Sejati

Monday 1 October 2018

Hakikatnya..

'foto hiasan'

KEMBARA MENCARI HAMBA ini hanyalah anyaman kata dari lukisan rasa yang terjelma, tampil untuk berkongsi sedikit ilmu pengetahuan yang hakikatnya tidak sampai separuh debu. Ahh... betapa kerdil diri ini jika mahu dibandingkan hasil penulisan sahabat-sahabat yang lain. 

Bukan merendah diri, tetapi mengakui kelemahan diri dan menghitung-hitung setelah menyuluh ke dalam diri sendiri, melihat dengan mata hati dan mendongak ke daerah tertinggi ke pangkuan Ilahi. Benar-benar kerdil... 

Diriwayatkan oleh al-Hakim, sesungguhnya Rasulullah saw bersabda: “semasa Musa bertemu Khaidir, telah datang seekor burung lalu memasukkan paruhnya ke dalam air. Berkata Khaidir kepada Musa; “Adakah kamu ketahui apa yang dikatakan oleh burung ini?” Musa berkata; “Apakah yang dikatakan olehnya?” Berkata Khidir; “Kata burung itu, tiadalah ilmumu dan Musa pada ilmu Allah melainkan seperti air yang terlekat pada paruhku ini (dibandingkan air di lautan).” 

Menyedari diri tidak memiliki ilmu dan pengajian agama yang tinggi, senantiasa saya memohon kepada-Nya agar dipermudahkan dan diberkati apa yang ditulis.

Saya tidak pernah maksudkan “Kembara Mencari Hamba” sebagai tempat untuk mengajar para pembaca, tidak sekali-kali. Tetapi ia hanyalah satu wadah perkongsian pengalaman hidup yang terkandung di dalamnya pengajaran dan kebaikan serta harapan. 

Lebih dari itu, saya berharap ia menjadi pencetus untuk kita sama-sama berfikir bahawa kehidupan yang singkat ini amat berharga.

Demikianlah..

2 comments:

Etuza said...

Etuza masih diketogerikan mualaf..perlukan bimbingan sesungguhnya. Melalu blog teman dapat lah ilmu pengetahuan ..blog tuan ada dakwah ..terima kasih ya

Normala Saad said...

Assalamualaikum Abu.
Kak suka baca apa yang Abu coretkan disini. Banyak ilmu dan info baik yang boleh dikongsi dan dipelajari.

Post a Comment