Sahabat Sejati

Thursday 27 September 2018

Dakwah, usahakan dirimu semampunya

Berdakwah. Apa yang anda fikir jika perkataan ini menerjah di minda?

 “Aku bukan ustaz.” 

“Itu kerja orang agama, kerja ulama.” 

Betul ke? Atau macam mana? 

Dakwah, menurut bahasa memberi makna seruan, panggilan atau undangan. Manakala dari sudut istilah pula ia bererti menyeru atau mengajak manusia untuk melakukan kebaikan dan menuruti petunjuk, menyuruh berbuat kebajikan dan melarang perbuatan munkar yang dilarang oleh Allah SWT dan rasul-Nya agar manusia memperolehi kebahagiaan di dunia dan di akhirat. 

Berdakwah atau mengajak kepada kebaikan dan mencegah dari kemungkaran bukan hanya terletak di bahu orang agama seperti yang difahami oleh sesetengah orang. Ia bukan milik ekslusif atau milik peribadi mereka yang bergelar ulama, ustaz, kadhi dan sebagainya. Bahkan setiap muslim yang merdeka, mukallaf dan yang mengetahui kebaikan yang diajakkan kepadanya serta kemungkaran yang dilakukan pelakunya, maka ia mesti membabitkan diri. 

Allah SWT berfirman: 
"Dan hendaklah ada (tersusun) di antara kamu segolongan umat yang (tetap) menyeru kepada kebaikan dan menyuruh kepada yang ma'ruf dan melarang (melakukan) yang munkar. Mereka itulah orang-orang yang berjaya.” (Ali-Imraan: 104) 

Dan firman-Nya lagi: 
“Kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan (di tengah-tengah) manusia. (Sifat kamu) menyuruh berbuat yang ma’ruf, melarang melakukan yang mungkar dan beriman kepada Allah...”(Ali-Imraan: 110) 

Maknanya setiap muslim perlu ada tanggungjawab menurut kadar kemampuan yang ada. Seperti yang pernah saya sebutkan, sekecil-kecil dakwah adalah terhadap diri sendiri. Seumpama menahan diri dari melakukan perkara-perkara yang tidak memberi manfaat, dalam masa yang sama berusaha untuk menambah amal kebajikan. 

Namun, tidaklah sepatutnya dakwah kita berada di tahap itu selamanya. Kita mestilah berusaha untuk berdakwah dalam ruang lingkup yang lebih luas, cabang dakwah mestilah sentiasa di ‘upgrade’ dari masa ke semasa. Mula-mula bagi diri sendiri, keluarga seterusnya rakan-rakan disekeliling. 

Atas kesedaran itulah saya cuba untuk mengotakan apa yang dikata. Saya cuba menyahut cabaran dakwah menurut kemampuan yang ada. Tidak keterlaluan saya katakan, apakah terlalu berat untuk menyampaikan kebaikan dalam erti kata berdakwah. 

“Malam ni ada kuliah di surau kampung kita, jomlah pergi,” cukup sebaris ayat. 

“Waktu asar dah masuk, jom ke masjid,” tidak susahkan? 

Atau anda merasa malu? 

Jangan begitu. 

Ataupun jika kita ada kemahiran mengendalikan blog atau web, maka tulislah sedikit sebanyak perkara-perkara yang boleh memberikan manfaat kepada pembaca. Tidak perlu panjang, cukup sekadar sebaris ayat. 

Contohnya kita menulis mengenai keburukan dan larangan fitnah, ambillah contoh kata-kata dari al-Quran atau hadis, atau kita mengambil kata-kata hikmah alim ulama, kemudian letaklah sekeping gambar sebagai hiasan. Begitu juga dengan facebook, twitter dan sebagainya. Cukup mudah. 

Mungkin ada di antara kita yang akan berkata, “macam tu je....lekehnya.” 

"Kalau setakat tu...baik tak payah!" Ada juga yang berkata begini. 

Saya katakan YA! Cukup sekadar itu jika hanyalah kemampuan kita. Itu pun sudah dikira cukup bagus. Jika kita tidak boleh buat semua jangan tinggalkan semua. Kita harus ingat bahawa semua itu boleh menjadi ‘saham’ di akhirat nanti, walaupun kita lihat ianya seperti lekeh atau kecil sahaja. 

Allah SWT berfirman: 
“Barangsiapa yang melakukan kebaikan walau sebesar zarah, nescaya dia akan melihatnya. Dan barangsiapa yang melakukan kejahatan walaupun sebesar zarah, nescaya dia akan melihatnya (di akhirat). (al-Zalzalah: 7-8) 

Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud, “Sesungguhnya Allah SWT menyembunyikan empat perkara dalam empat perkara.....Allah menyembunyikan keberkatan dalam sesuatu ibadat.....” 

Kata ulama dalam menafsirkan hadis ini, lakukanlah sesuatu ibadat walaupun ianya tampak kecil di mata manusia, mungkin itulah yang dipandang besar oleh Allah SWT. 

Benar, walaupun hanya sepuluh sen yang kita infaqkan, boleh jadi itulah yang dipandang dan diredhai oleh Allah SWT. 

Perlu diingat 

Namun, sesuatu amat penting untuk difikirkan ialah kaedah kita berdakwah. Menunjukkan akhlaq yang baik dan menyampaikan dengan lembut dan berhikmah tanpa mengguris hati dan perasaan. Kadang-kadang kerana tersilap kaedah menyebabkan matlamat dakwah itu gagal. 

Kita selalu mendengar kata-kata begini: 

“Saya bukan tidak boleh menerima nasihatnya, tetapi caranya yang saya tidak boleh terima.” 

“Kalau nak tegur pun, tegurlah elok-elok. Kami bukannya budak kecil, terus marah-marah je....” 

Firman Allah SWT: 
Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), Engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah Engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila Engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya. (Ali-Imraan: 159) 

Ayat ini diturunkan kepada Rasulullah saw dengan tujuan membentuk dan mencorak peribadi sahabat serta pengikutnya yang terdiri daripada pelbagai karakter dan sikap. Dengan panduan ayat ini diharapkan semua matlamat perjuangan dapat dicapai, membuahkan hasil membanggakan. 

Setelah ayat ini dihayati dan diterapkan oleh Rasulullah, terbukti hanya dalam tempoh 23 tahun baginda berhasil membentuk sebuah masyarakat Arab jahiliah sebagai masyarakat yang makmur, bertamadun dan mencapai kecemerlangan dalam segenap aspek kehidupan. 

Begitu juga firman-Nya lagi: 
"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk." (an-Nahl: 125)

Nah! berhikmahlah dalam menyampaikan, insya-Allah pasti ada yang terpikat. 

Kebimbangan saya 

Tetapi di sisi yang lain, tersarang kebimbangan di hati jika apa yang saya dakwahkan tidak dapat atau mampu saya lakukan. Contohnya saya mengajak pembaca sekelian sentiasa berpuasa sunat atau pun memperbanyakkan sedekah, tetapi dalam masa yang sama saya tidak melakukan apa yang saya tuliskan itu.

Begitu juga saya amat bimbang jika saya diuji dengan apa yang saya tulis. Contohnya jika saya menulis pentingnya kesabaran dalam menghadapi setiap ujian, maka dapatkah saya bersabar jika ditimpa ujian. Bolehkah saya menerimanya dengan hati yang terbuka dan berlapang dada, sebagaimana yang saya tulis. Atau saya menyalahi apa yang telah saya tulis. Saya benar-benar bimbang dan takut.

Allah SWT menyatakan di dalam al-Quran: 
“Apakah kamu menyuruh manusia melakukan kebaikan, sedangkan kamu melupakan diri kamu, sedangkan kamu juga membaca kitab. Tidakkah kamu memikirkannya?" (al-Baqarah: 44)

Dalam ayat ini Allah SWT menempelak mereka yang mengingatkan orang lain tetapi dalam masa yang sama mereka melupakan peringatan itu buat dirinya. Tetapi para ulama menyatakan tidak perlu menunggu sehingga diri kita sempurna sepenuhnya, barulah mahu menyampaikan, kerana manusia tidak akan pernah sempurna dan tidak akan cukup kesempurnaan itu.

Bagaimana keindahan Islam dapat disampaikan dan tonjolkan jika mahu menunggu diri sempurna terlebih dahulu. Maka sampaikanlah kebaikan, usahakan amar ma`ruf dan cegah kemungkaran dan dalam masa yang sama secara perlahan-lahan usahakanlah memperbaiki diri.

Sebagaimana pesan Hujjatul Islam Imam Ghazali: "Jangan menjadikan kekurangan diri sebagai alasan bagi tidak menyampaikan dakwah kepada umat manusia."

Begitu juga Imam Syafie menegaskan: "Andaikan kekurangan diri dijadikan alasan bagi tidak berdakwah, nescaya tiadanya dakwah yang akan berjalan di muka bumi Allah ini."

Dari Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu, bahawa aku mendengar Rasulullah sallallahu ‘alayhi wa sallam bersabda: “Sesiapa dari kalangan kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mengubahnya dengan tangan. Jika tiada upaya, maka ubahlah dengan lisan, dan jika tiada kemampuan, maka ubahlah dengan hati. Demikian itu adalah selemah-lemah Iman” (Hadith riwayat Muslim) 

Anda memahami apa itu dakwah?

Jom, kita mulakan! 

3 comments:

Jaja Zaleha said...

Betul..kita masing-masing ada tanggungjawab untuk berdakwah. Biar sekecil-kecil usaha pun mudahan Allah terima.. insyaAllah..

Etuza said...

Terharu membacanya tuan, ada banyak hikmah tersirat ..subahanallah teruskan dakwah walau kecil sekecil2nya.

paridah said...

Assalam...moga ustaz n keluarga sht sjhtra...brdkwahlh sedaya mampu

Post a Comment