Sahabat Sejati

Sunday 14 October 2018

Masih adakah...?

 'Menyambut kami'

“Ok dah siap semua, jom!” 

Hari ini kami sekeluarga merancang untuk ke Sungai Lembing. Maklumlah hujung minggu, kebetulan pula saya tidak ada apa-apa program yang perlu dihadiri. Manakala angah Irsalina dan acik Adawiyah pun ada di rumah setelah pulang dari asrama pada hari Jumaat kelmarin. 

Mahu memanfaatkan masa yang terluang, lalu saya mencetuskan rancangan untuk ke sana. Anak-anak tiada masalah, mengikut sahaja asalkan dapat berjalan-jalan, semuanya beres. Ummu Ikhwan pun sama mengikut sahaja. Sebelum ini pun kami sudah beberapa kali berjalan-jalan ke sana. 

Teringat semasa anak-anak masih kecil dahulu. Selalu saya bertanya setiap kali mahu bermusafir ke mana-mana. 

“Kita nak pergi ni, siapa jadi ketua?” 

“Abi…” serentak mereka menjawab. 

“Kalau abi tak ada, nak dengar cakap siapa?” Saya bertanya lagi. 

“Ummi…” 

“Dengar cakap ummi sepertimana dengar cakap abi, ok?” 

“Ok!” Petah sahaja mereka menjawab. Semuanya ok, tetapi apabila sampai masa, macam-macam pula ragamnya. 

Sekarang anak-anak sudah besar. Terasa cepat pula masa berlalu. 

Perjalanan ke Sungai Lembing 

Roda kenderaan meluncur tenang melanyak aspal jalan. Tidak banyak kenderaan yang lalu lalang, sesekali berselisih dengan 2 atau 3 buah kenderaan. Seronok betul memandu seperti ini. Pengalaman saya yang sudah berkali-kali melalui jalan ini, memang beginilah keadaannya. Tiada macet (jem). 

Di tambah dengan hari cuti begini, makin kuranglah kenderaan. Walaupun sepatutnya tidak begitu. Agaknya mereka lebih suka berjalan-jalan ke tempat lain daripada datang ke Sungai Lembing. Kalau ada pun 3 atau 4 biji bas yang membawa pelancong dari luar. Maklumlah tidak banyak yang dapat dilihat di sini melainkan beberapa lokasi sahaja. Demikian getus hati saya mengagak. 

Namun, bagi saya tentunya sesuatu yang menyeronokkan memandu dalam keadaan situasi begini. Pedal minyak ditekan lancar, dengan sesekali pedal brek ditekan tatkala melewati selekoh. Ditambah dengan pemandangan di kiri dan kanan dengan rimbunan hutan hijau serta aliran sungai di bawah sana. Semuanya menjadi hidangan anak mata saya. Terasa sejuk dan sungguh mendamaikan. 

 'Desaku yang semakin berubah citra dan wajahnya'

Pernah saya berseloroh kepada ummu Ikhwan, “Selepas pencen nanti kita balik kampung, buat rumah di sana. Kita buat rumah kayu, macam rumah arwah ayah. Kita tanam sayur, pokok buah-buahan. Kemudian bela ayam dan itik, bela lembu dan kambing.” 

“Itu pun kalau di kampung masih lagi ada suasana kampung.” ummu Ikhwan menjawab sambil melirik senyum. Penuh makna yang tersirat. 

Saya termenung panjang. Memang benar, itu pun jika kampung saya masih ada lagi suasana kampung. Melihat kepada apa yang berlaku sekarang, saya rasa tidak mungkin begitu. Sekarang ini pun sudah banyak hutan hijau yang ditolak, bukit-bukau yang ditarah sedikit demi sedikit. Tali air yang pernah saya rasai kesejukan airnya bersama rakan-rakan dahulu pun sudah lenyap tidak bertanda. 

Rakusnya jentolak meranapkan semuanya sehingga tidak bersisa. Kemudian dinaikkan pula cerucuk besi untuk dibina perumahan. Akhirnya, satu demi satu tanda yang menjadi kenangan hilang dan lenyap ditelan arus pembangunan. 

Orang-orang tua yang baya-baya dengan ayahanda dan bonda saya seorang demi seorang telah pulang ke mengadap-Nya. Begitu juga generasi yang seangkatan dengan saya. Tinggallah generasi baru yang merubah citra dan wajah kampungku seperti hari ini. 

Kadang-kala hati saya merintih mengenangkannya. Air mata titis menyaksikan kampung nan damai semakin hilang hati dan budi kekampungannya. Apa daya yang ada..

Dari kejauhan pintu gerbang yang menjadi mercu tanda pekan Sungai Lembing menyambut kami dengan senyum mesra.

Saya pula masih menyulam rasa dengan pertanyaan yang berlegar-legar di benak, “Masih adakah ‘desa’ lagi buat generasi kami seterusnya?”

5 comments:

Nor Azimah Ali said...

Masa berubah, zaman pun berubah...

PeRdU cINta said...

Desa tetap ada tapi mungkin banyak yang telah diubah...keasliannya juga sudah tidak seperti dahulu...

megat panjialam said...

Andai ada waktu terluang teringin juga mencampakkan diri di pekan Sungai Lembing buat pertama kalinya. Pasti ada sesuatu yang menarik. Jika admin punya waktu, sudi-sudi lah lontarkan sedikit sebanyak sejarah awal pekan dan kampung-kampung di sekitarnya buat tatapan umum.

Etuza said...

Zaman semakin moden..apa juga kita dapat nikmati..Gerbang tu baru ..cantik sekali ustaz..

Etuza said...

Dalam kembara tu ingatkan diri pada Allah..sentiasa ingat Allah..dia lah pendamping termampan hebat

Post a Comment