Sahabat Sejati

Saturday 11 June 2016

Teruskan istighfar


"Kadang-kadang rezeki kita perolehi macam banyak tetapi tak tahu ke mana perginya. Pelik, sentiasa tidak cukup."

"Istighfarlah." 

"Kadang-kadang kita rasa seperti hilangnya nikmat beribadah, timbul rasa malas dan cepat letih untuk beramal. Rimas.

"Istighfarlah." 

"Ada masanya, kita rasa seperti hendak marah sahaja. Pantang silap sikit hati mudah panas. Adakalanya tidak tahu apa yang nak dimarahkan. 

“Istighfarlah.” 

"Adakalanya sukar benar nak menghafal. Kadang-kadang ayat yang pendek pun mengambil masa yang lama. Ingat di pangkal lupa pula di hujung. Kelam.

"Istighfarlah."

Kita mungkin tidak perasan, barangkali kurangnya keberkatan rezeki, hilangnya nikmat beribadah, tidak terkawal perasaan marah dan pudarnya ingatan adalah disebabkan kesilapan yang kita lakukan. Mungkin ia adalah berpunca daripada tompokan dosa-dosa kita. Maka beristigfarlah, mudah-mudahan Allah SWT mengampunkan kesalahan kita dan membuka jalan yang diredhai-Nya. 

Rasulullah saw bersabda: "Barangsiapa yang senantiasa beristighfar, maka Allah SWT akan memberikan kegembiraan dari setiap kesedihannya, dan kelapangan bagi setiap kesempitannya, dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangka.” (Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah dan Ahmad). 

Teruskan istighfar.

3 comments:

Nazihah@Jiha said...

Terima kasih..peringatan :)

paridah said...

ASSALAM..MOGA DIBERI KSJHTERAAN SEISI KELUARGA...INSYA ALLAH XLUPA ISTIGHFAR...TKSH SHARING

Kakzakie Purvit said...

Astaghfirullahal'aziimmm.... kalimah yg senang kalau dah biasa.

Rasa kakak dlm sehari paling kurang pun selepas solat pasti kita beristighfar kan. Tidak termasuk ketika berbuat yg lain.

Post a Comment