Sahabat Sejati

Saturday 21 June 2014

Bicara santai : Biar ada sifat ehsan

Jalan Mahkota (foto : Jun 2014)

Kerap kali kedai makan di hujung deretan bangunan lama itu menjadi pilihan untuk mengisi perut jika turun ke bandar Kuantan. Bukan kedai mewah pun, sekadar biasa-biasa sahaja, tentunya ia sesuai buat rakyat biasa seperti saya. Selalunya saya dan rakan singgah menikmati roti canai diganding bersama teh tarik yang buihnya melimpah keluar. 'Mumbu' bahasa orang kampung saya. 

Kedai makan itu terletak dalam deretan bangunan lama sepanjang Jalan Mahkota. Jika diperhatikan, reka bentuk bangunan ini sama sahaja di antara satu sama lain. Begitu juga yang terdapat di sepanjang Jalan Besar. Ia menampilkan ciri-ciri binaan zaman kolonial, dan yang uniknya setiap bangunan itu tertera tahun ia dibina. Ada yang tertulis 1926, 1931, 1934, malah ada yang seawal 1909. 

Kebanyakan bangunan kedai ini dihuni oleh peniaga seperti kedai makan, kedai buku, kedai barangan runcit, kedai pakaian, kedai emas dan kedai barangan letrik. Tetapi majoriti ia dihuni oleh penjual kain berketurunan India Muslim. Saya tidak pasti sudah berapa generasi mereka menjalankan perniagaannya. Seingat saya, sejak zaman sekolah rendah lagi saya telah mengikut emak membeli kelengkapan pakaian di situ, terutama apabila tiba hari raya. Jika hampir hari raya, kita boleh lihat bagaimana sibuknya pemilik kedai ini melayani pembeli yang datang berkunjung. Tambah mengkagumkan lagi ialah, sampai sekarang kedai-kedai kain tersebut masih beroperasi dengan baik. Biarpun menerima persaingan dengan kedai kain moden yang semakin banyak wujud bak cendawan tumbuh selepas hujan. Entah apa rahsianya mereka masih lagi boleh bertahan sehingga kini. 


 Jalan Besar (sumber : KGKP)

Sesuatu yang menarik perhatian saya ialah, acapkali saya melihat para penjual kain memberi makan burung-burung merpati di hadapan kedai mereka. Burung merpati yang terlalu banyak bilangannya itu, bersarang di celah bumbung bangunan lama tersebut. Tidak kira samada waktu pagi, tengahari atau petang, mereka akan memberi makan kepada kawanan burung merpati di hadapan kedai mereka. Saat mereka menabur bijian jagung, maka berhamburan burung-burung merpati mematuk makanan. Hmm.. macam di kota London pula lagaknya. Kadang-kadang sampai empat kedai yang memberi makan kepada kumpulan burung merpati tersebut, dan saya tidak pernah lihat yang memberi makan selain daripada pemilik kedai kain. Entahlah, saya tidak tahu jika saya terlepas pandang atau tidak kebetulan terserempak dengannya. 

Saya mula terfikir, mungkin inilah di antara sebab perniagaan mereka masih mampu bertahan sehingga kini. Mereka berkongsi rezeki yang didapati dengan makhluk Tuhan yang lain. Mungkin atas sebab sifat ehsan mereka, Allah sentiasa memurahkan rezeki perniagaan mereka. Sesungguhnya perbuatan ini amat menginsafkan dan satu teladan yang patut dicontohi. 

Dalam satu hadis: Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah saw bersabda: “Ketika seorang lelaki sedang berjalan di jalanan dan beliau amat kehausan, tiba-tiba beliau terjumpa sebuah telaga. Beliau segera turun ke dalam telaga tersebut untuk meminum airnya. Kemudian apabila beliau keluar dari telaga tersebut, beliau melihat seekor anjing mengeluarkan lidahnya menjilat-jilat debu kerana kehausan. Lelaki tersebut berkata di dalam hatinya: Anjing ini mesti kehausan seperti aku. Oleh itu, beliau turun semula ke dalam telaga dan memasukkan air ke dalam kasutnya yang diperbuat dari kulit iaitu khuf dan menggunakan mulutnya untuk menggigit kasut tersebut supaya dapat membawa naik kasut yang berisikan air itu untuk diberikan kepada anjing tersebut. Melihat hal itu, Allah berterima kasih kepadanya, dan mengampuninya. Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah! Sesungguhnya perbuatan kita terhadap binatang seperti anjing tersebut boleh mendapatkan pahala? Rasulullah saw menjawab: Setiap yang mempunyai roh (bernyawa) ada pahalanya.” 

Hadis ini sebenarnya terbahagi kepada dua keadaan iaitu hadis sahih dan hadis kiasan. Cerita tentang lelaki yang memberi minum kepada anjing itu adalah benar tetapi dia akan masuk ke syurga bukan kerana memberi minum anjing itu tetapi kerana sifat belas ehsannya kepada haiwan. Fikirkanlah jika berbelas ehsan kepada haiwan lagi dibalas syurga apatah lagi jika berbelas ehsan sesama manusia. 

Begitu juga hadis yang juga dari Abu Hurairah ra, Nabi saw bersabda: “Sesungguhnya seorang wanita pelacur melihat seekor anjing sedang mengelilingi sebuah telaga pada hari yang sangat panas. Anjing itu berusaha menjelirkan lidahnya kerana kehausan. Beliau kemudian menggunakan kasutnya yang dibuat dari kulit iaitu khuf untuk mengambil air telaga tersebut sehingga anjing tadi dapat minum. Oleh kerana perbuatannya itu, dosa wanita tersebut diampunkan.” Lihat, tidak rugi untuk berbuat demikian kerana Allah SWT pasti mengganjari dengan balasan yang lebih baik lagi. Benar, tidak akan jatuh miskin orang yang bersedekah. Oleh itu, perbanyakkanlah bersedekah terutama di bulan Ramadhan nanti. Insya-Allah, Dia pasti menghitung. 

Apa pun, bagi diri saya, setelah berkeluarga pun, kedai-kedai kain di Jalan Mahkota begitu juga di Jalan Besar masih menjadi pilihan untuk membeli persiapan khususnya di musim perayaan atau awal persekolahan. Mungkin juga sifat ehsan kepada haiwan menyebabkan saya turut merasa ehsan untuk berbelanja di kedai mereka. 

 Jalan Mahkota (sumber : KGKP)

2 comments:

paridah said...

kedai kedai kecil bangunan lama di situ sudah lama ujudnya...dulu2 disitu jadi laluan utama utk beli belah...

abuikhwan said...

betul tu..usianya sudah mengjangkau seratus tahun. sampai sekarang saya masih lagi membeli kain2 di situ

Post a Comment