Sahabat Sejati

Saturday 13 August 2011

Cetusan rasa: Bukan sekadar selipar buruk

Mentari petang telah pun condong menenggelamkan cahaya merahnya. Tanda malam hampir berlabuh menggantikan siang. Pasti, tidak perlu kita tertanya-tanya apakah malam akan berkunjung selepas siang begitu juga sebaliknya. Kerana semuanya tunduk dan patuh pada aturan-Nya.

Azan maghrib sayup-sayup berkumandang dari corong pembesar suara memanggil manusia untuk datang menunaikan tanggungjawab kepada Pencipta, setelah siangnya diisi dengan mencari kehidupan.

Saya berdiri di pintu surau memerhati burung-burung yang terbang berkawan kembali ke sarang. Keluar pada waktu pagi dengan perut yang kosong, tetapi kembali pada waktu petang dengan tembolok yang penuh terisi. Itulah kasih sayang Allah, sentiasa memberikan rezeki kepada makhluk-Nya.

Sebagaimana cicak yang dunianya hanyalah melata pada dinding tetapi makanannya adalah serangga yang terbang bersayap. Tidak logikkan? Tetapi tidak pernah kita dengar ada cicak yang mati kelaparan, tidak pernah.

Subhanallah!

Dialog hati



Entah mengapa tiba-tiba hati saya digamit sehingga mata saya terdorong untuk memerhatikan selipar ‘jepun’ yang terletak di tepi tiang. Sudah lama ia disitu, seperti sengajakan ditinggalkan.

Hanya sebelah!

Usang, talinya sudah pun terputus manakala di bahagian tumitnya pula telah pun menipis menandakan sudah lama digunakan.

Mata saya memerhati, benak saya berfikir, dulu ia baharu dan menjadi kesayangan tuannya, tetapi sekarang telah pun buruk dan tidak berguna lagi. Lalu ia dibuang begitu sahaja. Maka tamatlah kisahnya.

Hati kecil pula mencelah, sekurang-kurangnya selipar jepun itu telah melaksanakan peranannya sebagai selipar.

Ya, kerana ia bukan manusia, maka ia tidak akan ditanya di akhirat tentang apa yang telah dilakukan. Walaupun si pemakainya adalah seorang yang jahat atau bukan Islam, ke mana pun ia dibawa, memijak tanah dan kotoran, hatta memijak najis sekalipun, ia hanyalah selipar dan tetap begitu keadaannya. Risiko syurga dan neraka tidak perlu susah payah difikirkannya.

Lalu saya memerhatikan pula diri saya, sebagai manusia yang diciptakan oleh Allah SWT dengan sebaik-baik kejadian. Mengikat janji mengakui bahawa Dia adalah Tuan dan saya adalah hamba.

“Bukankah Aku ini Tuhanmu?”

“Benar, bahkan kami menyaksikan!”

Saya diberikan akal fikiran untuk menentukan kebaikan dan keburukan. Tetapi adakah saya telah berperanan sebagai hamba?

Aduh, kadang-kadang terasa malu untuk mengakui seorang hamba, sedangkan tingkah dan laku jauh tersasar.

Saya tahu jika saya tidak berperanan sebagai seorang manusia yang bertaraf Muslim dan Mukmin, tentu lebih hina dari selipar buruk tadi yang telah pun melaksanakan peranan dan fungsi asasnya suatu masa dahulu.

“Adakah aku telah berperanan sebagai hamba?” Suara hati menerjah lagi. Mengasak-asak sanubari inginkan satu kepastian.

Sukar untuk saya berikan jawapannya kerana tidak sedikit kelalaian dan kealpaan yang dilakukan. Alasannya “aku hanya manusia biasa, tidak dapat lari dari kesilapan.”

Mudahnya...satu alasan.

Ya, saya tidak berkuasa menentukan taqdir hidup saya. Bahkan, untuk mengerdip mata atau mengangkat tangan bagi menutup mulut ketika menguap pun saya memerlukan pertolongan-Nya. Apatah lagi dalam pekerjaan-pekerjaan yang lebih besar. Justeru, hanya kepada-Nya saya memohon pimpinan dalam kembara hidup ini. Agar apa yang ditaqdirkan untuk saya biarlah sentiasa terisi dengan kebaikan dan keredhaan-Nya. Tanpa petunjuk-Nya pasti saya tersasar dari landasan kebenaran.

Ahhh...mengapa pula dialog hati berlaku ketika ini.

“Itu tandanya hatimu masih hidup!!!” rakan halusinasi dalam diri menjawab.

Alhamdulillah.

"(Mereka berdoa), "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan hati-hati kami terpesong ke arah kesesatan, sesudah Engkau memberi petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami rahmat-Mu. Dan sesungguhnya Engkau Maha Pemberi." (ali-Imran: 8)

2 comments:

||aLeaSaRa|| said...

selamat berbuka puasa dan mengerjakan slt terawih!alhamdulillah,subhanallah bagusnya idea sahabat utk dikongsikan bersama.yelah kite pun ada selipar yg dah lama tak pakai.dulu ia kesayangan kite tapi skrg kite simpan je di rak kasut.padahal dulu ia banyak berbakti,dgn selipar tulah kite melangkah ke surau,dgn selipar yg sama juga kite pernah ke pasar dan mmeberi rezeki kepada peniaga dgn beli hasil jualan diorg.

selipar mmg dah menjalankan tugasnya bila diperlukan,tapi kita semua pulak sbg manusia???

owh malam ni nak pakailah selipar tu ke surau =.=

abuikhwan said...

emm...kita sering melupakan peranan dan fungsi selaku hamba-Nya. Sedangkan berbagai nikmat yang diberi tanpa berkira-kira.
Allah...selaut nikmat-Mu, secangkir cuma syukurku....

Post a Comment