Sahabat Sejati

Tuesday 16 August 2011

Perbanyakkan sedekah

Suatu hari, dalam sebuah bank ternama, duit seringgit telah bertemu dengan duit lima puluh ringgit. Duit seringgit pun bertanya, "Oii... lama tak nampak, mana kau pergi?"

Duit lima puluh ringgit pun menjawab, "Aku pergi merata tempat. Pergi stadium tengok bola, pergi Medan naik Air Asia, naik STAR Cruise, lepak KLCC, tengok konsert AF, Malaysian Idol, pergi Genting, main boling... tempat-tempat macam tulah. Eh engkau macam mana pulak?

Duit seringgit menjawab perlahan sambil menunduk, "Hmm... biasalah... balik-balik tempat sama... surau, masjid, surau..."

Allah SWT berfirman: “Sesungguhnya orang-orang yang bersedekah baik laki-laki mahupun perempuan dan meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, niscaya akan dilipat-gandakan (ganjarannya) kepada mereka; dan bagi mereka pahala yang banyak.” (al Hadid: 18)

Anas ra menceritakan; Seorang lelaki bertanya Rasulullah saw: "Ya Rasulullah! Apakah sedekah yang paling afdhal?" Jawab Rasulullah s.a.w. "Sedekah pada bulan Ramadhan." (Riwayat Imam at-Tirmizi)

Imam Bukhari meriwayatkan dari Ibnu Abbas yang menceritakan:

“Rasulullah SAW adalah orang yang paling dermawan dan lebih besar kedermawannya pada bulan Ramadan ketika Jibril menemuinya. Jibril biasanya menemuinya setiap malam Ramadan, lalu tadarus al-Quran (dengan Nabi SAW). Sungguh Rasulullah ketika ditemui Jibril menjadi orang yang lebih bermurah hati dalam memberikan kebaikan, sehingga lebih banyak daripada tiupan angin.’ (Hadis Bukhari dan Muslim)

*Perbanyakkanlah bersedekah di bulan Ramadhan ini.

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

Assalamualaikum ustaz.

untunglah duit seringgit tu hari kat surau dan masjid :)

Alhamdulillah,insyaAllah.apa yg termampu..lagipun sedekah ni bukan duit sajakan ustaz ^_^

abuikhwan said...

duit itu adalah alat, yang untungnya adalah mereka yang menginfaqkannya dengan ikhlas. seringgit atau 50 ringgit terpulang...

betul, tidak semestinya dengan wang ringgit. skop sedekah itu amat luas...

Post a Comment