Sahabat Sejati

Monday 7 February 2011

Meninggalkan solat dosa besar


Soalan:

Saya mendengar beberapa kali dalam ceramah agama di masjid kami, ada penceramah yang dengan tegasnya menyatakan, bahawa orang-orang yang meninggalkan solat dengan sengaja bahawa dia adalah kafir dengan jelas dan terang. Saya musykil, betulkah kafir sungguh-sungguh, sedangkan ramai orang Islam, terutama pelajar sekolah yang meninggalkan solat. Mohon rungkaikan persoalan ini dengan sebaik-baiknya.

Jawapan:

TERDAPAT banyak hadis sahih yang menyebut perihal orang yang meninggalkan solat itu dengan sengaja adalah kafir.

Antaranya hadis diriwayat oleh Jabir bin Abdullah ra menyatakan, Rasulullah saw bersabda (mafhumnya): "Antara seorang lelaki Muslim dengan syirik dengan kufur kepada Allah, ialah solatnya yang ditinggalkan." (Riwayat Muslim)

Muhammad Nasiruddin al-Albani dalam kitab sahihnya menyebut hadis Rasulullah saw (mafhumnya): "Perjanjian antara kami dengan mereka itu adalah solat, maka sesiapa yang meninggalkannya, maka kufurlah dia."

Terdapat hadis lain Nabi saw bersabda (mafhumnya): "Antara kufur dengan iman, adalah meninggalkan solat."

Penceramah yang anda maksudkan dalam soalan di atas; besar kemungkinan merujuk kepada hadis-hadis yang saya paparkan, dan hadis-hadis lain yang senada dengannya.

Ulama` muktabar mengulas dan membahaskan apa sebenarnya makna kufur atau kafir yang disebut dalam hadis-hadis sedemikian. Adakah ia merosakkan aqidah dan terkeluar daripada jemaah Muslimin, sehingga jika seseorang itu meninggal dunia sedang ia meninggalkan solat, maka tidak boleh dikebumikan sebagai seorang Islam? Apakah sampai begitu?

Tidaklah begitu dan kita tidak pernah mendengar kisah sedemikian berlaku, dimana orang-orang yang diketahui tidak menunaikan solat, ataupun solatnya dibuat secara kadang-kadang, maka matinya tidak diselenggara sebagaimana mayat seorang Islam. Tidak pernah berlaku sedemikian.

AL-Imam an-Nawawi dalam kitabnya Syarah Sahih Muslim mengulas hadis-hadis di atas, dengan menyatakan, antara lainnya: "Adapun orang-orang yang meninggalkan solat, jika sekiranya dia mengingkarkan kewajipan solat itu dengan mengatakan ianya tidak wajib kepadanya, maka orang itu menjadi kafir hakiki dengan ijma` Muslimin. Terkeluarlah dia dari agama Islam. Kecualilah ada sebab-sebab yang munasabah terhadap keingkarannya, seperti dia baru memeluk Islam, yang benar-benar tidak mengetahui hukum solat.

"Adapun mereka yang meninggalkan solat, tetapi tetap berpegang bahawa solat itu wajib ke atasnya, cuma atas kemalasannya sahaja dia tidak solat, hukumnya tidaklah menjadi hukum hakiki tetapi tetaplah dia kufur. Kufur disini, ada yang menyatakan kufur nikmat Allah, tidak bersolat, tidak bersyukur ke hadrat Allah SWT."

As-Syeikh Muhammad Mutawwali Sya`raawi (al-marhum), dalam kitabnya al-Fatawa, mengulas perkara ini dengan menyebut: "Yang jelas mengingkari wajibnya solat adalah jelas kufurnya. Adapun yang meninggalkannya hanya kerana malas dan sebagainya, perlu diajak dan galakkannya bersolat, dengan mengqada`kan solat yang tertinggal (tidak kufur hakiki)."

Walau apapun, tetaplah perkara yang meninggalkan solat, adalah tetap menjadi dosa besar kepada Allah SWT.

Tidak berlaku disepanjang hidup Rasululah saw, baginda meninggalkan solat demikian penghidupan para sahabat dan seluruh ulama`-ulama` yang muktabar, mereka tidak pernah meninggalkan solat.

Ini menunjukkan betapa pentingnya solat, dan hampirnya kepada kemurkaan Allah SWT ke atas orang yang meninggalkan solat.

Istilah kafir atau kufur, banyak terdapat dalam hadis-hadis sahih, yang merujuk kepada dosa besar dan tidak membawa kepada kufur hakiki.

Antaranya, hadis dalam Sahih Muslim, Rasulullah saw bersabda (mafhumnya): "Tahukah anda apa yang Tuhan kamu berfirman ke atas kamu? Jawab sahabat, "Allah dan Rasul sahaja yang mengetahuinya."

Maka Rasulullah saw menjawab, "Ada dua jenis manusia, kedua-duanya kufur, mempertikaikan keturunan seseorang dan meratap ke atas si mati."

Dalam hadis lain dalam Sahih Muslim juga menyebut Nabi saw bersabda (mafhumnya): "Mana-mana hamba yang lari daripada tuannya, maka sesungguhnya di kufur sehingga dia balik semula kepada tuannya."

Hadis dalam Sahihul Jami` oleh al-Albani menyebut: "Apabila seseorang Muslim mengkafirkan saudaranya, maka salah seorang daripada mereka menjadi kafir."

Banyak lagi hadis-hadis yang seumpama dengannya. Meskipun ada ungkapan kufur atau kafir dalam hadis-hadis yang dipaparkan, namun ulama` menyatakan, bahawa itu adalah yang bermakna dosa besar dan tidak membawa kepada kufur aqidah, sehingga mayatnya tidak boleh diselenggarakan sebagai seorang Islam.

Meninggalkan solat termasuk dalam dosa-dosa besar yang tidak sepatutnya umat Islam meninggalkannya. Solat bukannya kewajipan yang terlalu berat untuk ditunaikan, ia bukan kewajipan yang tidak mampu seorang melaksanakannya.

Namun demikian, solat menjadi batu menguji kepada umat Islam. Apakah kewajipan yang seringan ini mereka tidak mampu tunaikan.

Jika sekiranya kewajipan seringan ini tidak mampu ditunaikan, bagaimana pula dengan tuntutan-tuntutan Allah kepada umat Islam, untuk mengorbankan harta, malah mengorbankan jiwa mereka untuk mendaulatkan agama Allah SWT?
Sekian, wallahua`lam.

Sumber: Bersama Dato Dr Harun Din

1 comments:

mohd kamarul ariffin said...

Mohon save n share..assalamualaikum..

Post a Comment