Sahabat Sejati

Wednesday 13 October 2010

Tanggungjawab bersama


“Dan orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan, sebahagiannya menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan, dan mereka mendirikan solat dan memberi zakat serta taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahamat oleh Allah. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.” (at-Taubah: 71).

Realiti hari ini, kita melihat dan menyedari berbagai-bagai masalah yang melanda negara kita. Masalah moral seperti mat rempit, penagihan dadah, pembuangan bayi, zina, arak. Begitu juga masalah kenaikan harga barang, rasuah, pembunuhan tragis dan sebagainya. Kelihatan setiap hari semakin menanah dan membarah, sukar dibendung, selesai satu timbul sepuluh.

Apakah tindakan kita. Melihat sahaja sambil menggeleng kepala sambil mulut kita menghamburkan sumpah seranah kepada si pelaku.

“Patutnya orang macam ni elok dicampak ke kandang harimau je, atau kandang buaya. Diorang tu tak layak hidup dengan manusia.” Kata seorang ‘hakim’ yang tak bertauliah, senang.

“Aku kalau dapat orang yang buat kerja tu taulah nanti,aku kerat 24.” Kata pula seorang ‘penjual daging’ di pasar,nak mengerat aje.

Ada juga yang berkata, “ala.. polis kan ada, biarlah diorang siasat, nanti tak ada kerja pula.”

Benar, tetapi apa pula peranan kita. Sekadar itu sahaja?

Tanggungjawab

Adakah semua masalah ini dikira masalah tersisih atau terpinggir yang terpikul di atasa pundak sesetengah pihak sahaja. Sebenarnya setiap pihak ada peranan dan tanggungjawab masing-masing. Tanggungjawab orang alim (berilmu) adalah lebih besar dari tanggungjawab orang jahil, orang yang mempunyai kuasa lebih besar tanggungjawab dari orang yang tiada kuasa, yang berharta lebih besar tanggungjawab dari yang tidak berharta.

Jika rakyat biasa ada peranan sebagai rakyat biasa, jika pemimpin lebih luas dan besar lagi tanggungjawab yang terpikul, begitu juga kerajaan yang memerintah ada tugas dan tanggungjawab yang perlu di mainkan. Pendekata, semuanya ada peranan dan perlu memainkan peranan tersebut dengan bijak dan sebaiknya, tidak ada istilah lepas tangan dan itu kerja dia bukan kerja aku. Semuanya ada peranan mengikut kemampuan dan menurut ruang lingkup kekuasaan yang ada.

Rasulullah saw bersabda: “Setiap kamu adalah pemimpin dan kamu semua akan ditanya atas apa yang kamu pimpin.”

Islam tidak meletakkan perbezaan untuk menjaga agama. Contohnya hanya mereka yang “golongan agama” sahaja yang bertanggungjawab pada agama, bahkan sesiapa yang mengaku Islam dan beriman bertanggungjawab terhadap agamanya. Umat Islam keseluruhannya bertanggungjawab mengaamalkan apa yang diperintahkan dan dalam masa yang sama bertanggungjawab melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar, sebagaimana yang disebutkan di dalam surah at-Taubah ayat 71 di atas.

Peranan bersama

Satu kisah yang pernah diceritakan ketika belajar dahulu, dimana seorang pendengar telah berkata kepada seorang penceramah selepas ia berceramah: “Kamu telah berceramah selama 30 tahun, tetapi apa yang telah kamu lakukan???”

Penceramah tersebut menjawab, “kamu juga telah mendengar selama 30 tahun. Apa yang kamu telah lakukan???”

Masing-masing ada peranan. Inilah hakikatnya, baik seorang pendengar maupun yang bercakap, bertanggungjawab untuk mengubah dari percakapan atau apa yang didengar kepada amalan, walau siapa pun kita. Tidak perlu hanya menyalahkan di antara satu sama lain.

Namun demikian, tidak salah untuk menegur kepincangan dan kebobrokan yang berlaku seperti salahguna kuasa, rasuah, penyelewengan dan sebagainya kerana ia juga adalah satu tanggungjawab. Jika kesilapan tidak ditegur maka selamanya akan berada dalam kesilapan. Ini juga termasuk dalam perkara amar makruf nahi mungkar.

Marilah kita mengubah idea-idea di hujung lidah maupun di atas kertas menjadi realiti walau berbeza peranan dan tanggungjawab.

0 comments:

Post a Comment