Sahabat Sejati

Wednesday 22 May 2019

Selamat menyambut hari Nuzul Al-Quran 1440H



Al-Quran turun pada bulan ini dari Lauh Mahfuz yang tersimpan lama di langit ke tujuh. Kemudian diturunkan pula ke langit dunia sebelum diturunkan secara beransur-ansur kepada junjungan mulia Nabi Muhammad saw melalui malaikat Jibril as.

Ia diturunkan beberapa  ayatnya di Gua Hira` sebagai pengisytiharan kerasulan baginda dan sebagai penutup segala nabi yang membawa rahmat dan sinar cahaya agung. Bumi diseliputi cahaya-Nya dan Muhammad bergelar Rasulullah, utusan akhir Allah di atas muka bumi ini.

Allah SWT menurunkan al-Quran sebagai petunjuk kepada semua manusia. Ia seperti turunnya hujan yang menghidupkan bumi dan untuk dinikmati seluruh makhluk. Sesiapa yang mengambil petunjuk daripada al-Quran pasti akan selamat hidupnya. Tetapi Allah SWT memberitahu ada sebilangan manusia yang menolak petunjuk tersebut.

Justeru, sentuhlah al-Quran. Ribainya, dakapinya dan imani ia. Sesungguhnya al-Quran akan menjadi pendamping dan pembela kepada siapa yang membaca dan menyintainya di akhirat kelak. 

Jangan lupa selalu baca al-Quran dan memahami pengajarannya.

"Mewakili Yayasan Amal Malaysia Cawangan Pahang (YAMCP), saya mengucapkan selamat menyambut hari Nuzul Al-Quran 1440H kepada semua sahabat terutama pengunjung blog abuikhwan ini".

1 comments:

Warisan Petani said...

Salam Nuzul Al-Quran

Post a Comment