Sahabat Sejati

Friday 24 May 2019

Risalah Ramadhan al-Mubarak: Lailatul Qadar dan I`tiqaf (2)

Sambungan daripada artikel: Risalah Ramadhan al-Mubarak: Lailatul Qadar dan I`tiqaf (1) 

b) I`tiqaf 

Antara kelebihan khusus sepuluh terakhir Ramadhan ini ialah digalakkan beri`tiqaf padanya. 

Apakah erti i`tiqaf

 I`tiqaf dari segi bahasa ialah: Menahan, menetap dan melazimi sesuatu. 

Dari segi istilah i`tiqaf ialah: Melazimi masjid oleh individu tertentu dengan niat. Sesetengah ulama manambah”...untuk melakukan ketaatan.” 

Tujuan ditambah ayat ini untuk memberi isyarat bahawa hendaklah memulakan ibadah ini dengan niat ikhlas kerana Allah. Bukan datang ke masjid kerana ingin berbual-bual dengan rakan-rakan. Bukan juga kerana semata-mata ingin mengasingkan diri daripada orang lain. Tetapi mestilah datang untuk membuat ketaatan kepada Allah. 

Hukum beri`tiqaf 

Beberapa ulama ijma` menaqalkan bahawa hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Ia hanya menjadi wajib sekiranya dinazarkan. 

Kata Ibnu Syihab: “Alangkah peliknya orang-orang muslimin yang meninggalkan i`tiqaf, sedangkan Rasulullah saw tidak pernah sekalipun meninggalkannya semenjak baginda masuk ke Madinah.” 

Walaupun i`tiqaf boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja, tetapi terdapat galakan khusus untuk beri`tiqaf pada sepuluh terakhir Ramadhan. 

Aisyah rha. berkata: “Nabi saw beri`tiqaf pada sepuluh terakhir Ramadhan sehingga Allah mewafatkan baginda. Kemudian, isteri-isterinya terus beri`tiqaf selepasnya.” (Riwayat Bukhari) 

Amalan ketika beri`tiqaf 

I`tiqaf adalah di antara ibadat yang terkumpul di dalamnya banyak amalan-amalan soleh dan ketaatan seperti membaca al-Quran, solat, zikir, doa dan sebagainya. 

Satu perkara yang sepatutnya diketahui oleh orang-orang yang beri`tiqaf ialah hukum, syarat, peraturan dan adab beri`tiqaf. Secara ringkas, orang yang beri`tiqaf tidak dibenarkan keluar daripada masjid sehinggalah selesai pada waktu yang sepatutnya. 

Keringanan untuk keluar hanyalah bagi, memenuhi hajat-hajat yang lazim untuk keperluan diri seperti mencari makanan dan ke tandas. Sepatutnya mereka juga meninggalkan apa jua urusan yang tidak berkaitan dengan ibadat seperti urusan keduniaan dan cakap-cakap kosong. 

Sesetengah ulama mengatakan digalakkan juga dalam tempoh i`tiqaf ini menghadiri majlis-majlis ilmu di masjid tempat i`tiqafnya. Ini kerana menuntut ilmu adalah salah satu ibadah kepada Allah SWT sebagaimana sesetengah ulama salaf mengatakan: “Tiada ibadah kepada Allah yang lebih baik daripada menuntut ilmu.” 

Hikmah digalakkan beri`tiqaf pada sepuluh malam terakhir 

* Supaya seorang muslim lebih terjaga dirinya daripada terlalai dan melakukan larangan Allah. Apabila berada di dalam masjid peluang untuk membuat maksiat adalah terhad. 

* Supaya mudah dan dekat dengan ibadah-ibadah dan ketaatan 

* Mengharapkan supaya bertemu dengan Lailatul Qadar, kerana ia hanya berlaku pada sepuluh malam terakhir Ramadhan sahaja. 

Penutup 

Sabda Rasulullah saw sewaktu menaiki mimbar di Madinah: “Sangat malang, orang yang berkesempatan melalui Ramadhan tetapi tidak diampunkan dosanya.” (Riwayat Ibnu Khuzaimah, al-Baihaqi) 

Oleh itu, tidak sepatutnya bagi seseorang muslim yang berakal melepaskan yang amat bernilai ini untuk dirinya dan keluarganya. Ia bukanlah satu masa yang panjang. Hanya beberapa malam yang boleh dihitung dengan jari. 

Boleh jadi, pada malam-malam ini seseorang muslim mendapat pemberian daripada Tuhannya, lalu dia termasuk di kalangan orang yang berbahagia di dunia dan akhirat. 

Akhirnya, sama-samalah kita berdoa kepada Allah supaya diberikan kekuatan, taufiq dan hidayah supaya kita semua dapat mengambil peluang keemasan ini. Ia adalah peluang untuk menggandakan amalan dan peluang untuk mendapatkan keampunan Allah SWT. 

Mudah-mudahan kita dipertemukan dengan Lailatul Qadar, malam yang lebih baik daripada 1000 bulan dalam keadaan melakukan amal soleh dengan sepenuhnya.

3 comments:

PeRdU cINta said...

Moga berakhirnya Ramadhan ianya menjadikan kita insan yang putih hatinya dan jernih fikirannya..aamiin.

Warisan Petani said...

In syaa Allah
Sama2lah kita pertingkatkan amal pada malam2 terakhir Ramadan ini.

norhidana said...

moga kita dpt tambahkan amalam di 10 mlm terakhir ini

Post a Comment