Sahabat Sejati

Wednesday 1 May 2019

Dah sampai pun..

'satu lagi untuk koleksi'

Alhamdulillah, thumma innal hamdalillah.

Dah pun sampai. Tengahari semalam encik posmen menyerahkannya di hadapan pintu pagar. Teruja, gembira, besar hati dan bermacam-macam lagi perasaan yang positif. Buku 'MAHKOTA RATU - Antologi Cerpen Karyawan Wanita' telah berada di tangan saya. Hadiah daripada sahabat blogger yang sangat saya hormati dan kasihi iaitu akak Paridah Ishak. (http://karyaku-paridahishak.blogspot.com/

Buku yang setebal 188 mukasurat ini telah 'digigihsempurnakan' oleh 20 karyawan wanita terpilih termasuk akak Paridah. Diselenggarakan oleh Tunku Zarita Tunku Mohd Mokhtar dan Sabariah Nor Salleh dan diterbitkan oleh BAHTERA PUBLISHING. Manakala di kulit belakang antologi cerpen disenaraikan judul cerpen bersama penulisnya.    

Sememangnya 'hantu buku' seperti saya amat teruja apabila menerima hadiah buku daripada seseorang. Bagi saya buku adalah harta yang tidak ternilai harganya. Justeru, saya telah menyediakan satu ruang untuk dijadikan perpustakaan mini bagi menyimpan koleksi buku yang telah pun mencecah ribuan naskah itu. Percaya atau tidak, buku di zaman bersekolah rendah dulu masih lagi tersimpan kemas, Teringat kata murabbi saya di zaman belajar dulu, "Biar miskin bercincin besi, bergadai buku tidak sekali".

Buku hadiah akak Paridah belum sempat lagi dibaca sepenuhnya, cuma sepintas lalu saya membelek-belek dan membaca beberapa perenggan. Insya-Allah, akan saya cuba hadamkan secepat mungkin dari kulit ke kulit, dari huruf pertama hinggalah ke titipan huruf terakhir. Akan saya cari apa erti dan makna yang tersurat dan tersirat di dalam buku ini.

Untuk akak Paridah, ucapan terima kasih 'daun keladi' di atas hadiah yang amat besar maknanya bagi saya. Moga rahmat Allah SWT sentiasa tercurah buatmu akak Paridah.    

1 comments:

Warisan Petani said...

Assalammualaikum.
Selamat membaca.

Post a Comment