Sahabat Sejati

Tuesday 4 December 2018

Yayasan Amal Malaysia Cawangan Pahang: Bantuan Persekolahan 2019

Alhamdulillah, kelmarin sempat menyantuni pelajar-pelajar terpilih dalam program "Bantuan Persekolahan 2019" bersama Yayasan Amal Malaysia Cawangan Pahang. Program ini adalah program komuniti tahunan YAMCP bertujuan untuk membantu persediaan para pelajar yang kurang berkemampuan untuk kembali ke sekolah.



Program ini memberi tumpuan kepada kepada anak-anak yatim dan fakir miskin. Penyediaan kelengkapan persekolahan ini merangkumi uniform sekolah, kasut, stokin, beg sekolah dan juga alat tulis.Apa yang diharapkan dengan bantuan ini, sekurang-kurangnya dapat meringankan sedikit bebanan yang ditanggung oleh mereka.



Dana program ini sudah tentu hasil daripada sumbangan orang ramai. YAMCP hanya mengurus dan mempermudahkan urusan berkaitan. Malahan selama ini, dalam semua program kebajikan termasuk sumbangan ramadhan dan aidilfitri, musibah, bencana alam dan sebagainya, ia adalah daripada sumbangan para dermawan.




Apakah kemuncak yang kami rasakan? Kemuncak itu adalah tatkala melihat senyuman yang terukir di ulas bibir mereka. Tentunya senyuman mereka adalah satu kegembiraan bagi kami yang tidak mampu untuk diterjemahkan dengn kata-kata melainkan getarnya pada detak rasa. Kegembiraan dan kemanisan yang dihayati dan dikenyam lalu menusuk ke dalam jiwa yang paling dalam.



Mengapa perlu  ditunjukkan semua ini? Bukankah kebajikan itu perlu disembunyikan? Oh, ini hanyalah sekadar satu perkongsian. Benar, perkongsian dalam setiap gerakerja kebajikan adalah semata-mata dengan niat mahu merangsang dan menjentik hati sahabat sekelian untuk sama-sama menyedari bahawa kita hidup bukan untuk kehidupan kita sahaja.

Teringat kata guru saya: “ Tidak ramai orang yang menjadikan hidupnya untuk orang lain. Sedangkan Rasulullah saw sentiasa menjadikan seluruh kehidupannya untuk orang lain. Dicerca, dipulau, diusir dan diancam bunuh semata-mata untuk memberikan kegembiraan hidup kepada orang lain.”

Benar, biarlah kegembiraan hidup ini kita kongsi bersama dengan manusia lain. Mudah-mudahan di akhirat nanti ia akan menjadi sumber kegembiraan pula kepada kita. Insya-Allah.  



Ucapan jutaan terima kasih dan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua yang terlibat khususnya para dermawan yang tidak henti-henti menyumbang serta para relawan yang tidak mengenal erti penat dalam menjayakan apa jua program kebajikan. Moga setiap sumbangan tidak kira wang ringgit, tenaga, masa, buah fikiran dan sebagainya, beroleh ganjaran yang sebaiknya daripada Allah SWT.

2 comments:

Etuza said...

Alhamdulillah..di jalan yang lurus..syukur rezeki anak yatim..terbaik ustaz

paridah said...

Assalam moga ustaz sht sejahtera sekeluarga...Alhamdulillah saling berkongsi rahmat Allah dan membantu yg memerlukan

Post a Comment