Sahabat Sejati

Wednesday 19 December 2018

Diam seketika, merawat rasa

foto hiasan: sumber

Dalam suasana yang penuh serabut ini, saya memerhatikan dunia sekeliling. Membuka mata dan fikiran tetapi memaksa diri mengunci kata-kata dari berbicara. Namun diam bukan diam seumpama menjeruk pekasam, tetapi diam mencari akal merawat rasa.
 
Seribu satu macam gawat. Mahu disebut satu persatu?  Cukuplah sebahagiannya sahaja.

Wabak gejala sosial yang kian membengkak dan membarah..
Persendaan terhadap bangsa dan agama..
Belum masuk politik negara yang makin 'berkuca-lana'..
Pemergian wira negara.. 'Mohd Adib' yang amat menyentuh perasaan. (moga beroleh keadilan)

Ada lagi..

Kecelaruan pemikiran masyarakat hari ini semakin di luar norma-norma kemanusiaan. Lihat pula kegawatan yang berlaku di dalam diri, mana noktahnya. Yang tidak baik dilihat baik, yang tidak baik dilihat baik. Yang salah dianggap pejuang, yang benar itulah dianggap pengkhianat.

Gawatnya hari ini.

Sesaknya nafas memerhati semua yang berlaku, lalu saya jernihkan dengan merenung ungkapan mulia seorang Nabi:

Daripada Abu Hurairah r.a katanya: “Pada suatu masa ketika Rasulullah saw sedang berada di dalam satu majlis dan sedang bercakap-cakap dengan orang yang hadir, tiba-tiba datang seorang A`rabi (Arab Badwi) dan terus bertanya kepada Rasulullah saw, “Bilakah akan terjadinya hari kiamat?” Maka Nabi saw pun meneruskan percakapannya. Maka sebahagian yang hadir berkata, “Beliau (Nabi) mendengar apa yang ditanyakan,tetapi pertanyaan itu tidak disukainya.” Sementara yang lain pula berkata, “Bahkan beliau tidak mendengar pertanyaan itu.” Sehingga apabila Nabi saw selesai dari percakapannya beliau bersabda, “Dimana orang yang bertanya tentang hari kiamat itu tadi?” Lalu Arab Badwi itu menyahut, “Ya, saya wahai Rasulullah”. Naka Nabi saw bersabda, “Apabila amanah telah disia-siakan maka tunggulah hari kiamat.” Arab Badwi itu bertanya pula, “Apa yang dimaksudkan dengan mensia-siakan amanah itu?” Nabi saw menjawab, “Apabila urusan diserahkan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah kedatangan hari kiamat.” (Riwayat Bukhari).

Mengapa begini Malaysiaku yang tercinta....

1 comments:

paridah said...

Assalam moga shat sejhtra sekeluarga..situasi semasa membuat kita kehilangn kata2

Post a Comment