Sahabat Sejati

Monday 31 December 2018

Entry penutup 2018

Alhamdulillah thumma innal Hamdalillah.

Puji-pujian yang tertentu buat Tuhan semesta alam, dengan izin-Nya saya masih lagi diberikan ruang dan peluang untuk mencoret sesuatu di pondok kecil abuikhwan ini. Hampir seminggu saya menyepikan diri tanpa mampu berkunjung ke sini. Dalam tempoh tersebut banyak perkara yang telah berlaku. Semuanya adalah penyebab yang memungkinkan saya melupakan sejenak pondok kecil ini.

Pertama, kesibukan dalam program Back 2 School (B2S) bersama Yayasan Amal Malaysia Cawangan Pahang. Kesibukan dan kelelahan yang menggembirakan. Hari ini program B2S melabuhkan tirainya. Siang tadi 20 orang pelajar di Dun Luit telah diraikan dan menerima sumbangan persiapan persekolahan. Moga Allah SWT membalas kebaikan para dermawan sekelian.

Kedua, diuji dengan masalah kesihatan yang pastinya tidak menyamankan. Masa banyak dihabiskan di tempat pembaringan. Ujian kesakitan yang mengingatkan agar sentiasa menghargai nikmat sihat yang diberikan. 

Ya, kadang-kadang sakit itu perlu agar kita menginsafi akan nilai dan harga sebuah nikmat yang dinamai sihat! Hampir seluruh kebahagiaan dan kenikmatan hidup bergantung dengan kesihatan. Ya, kita tidak akan menikmati kehidupan tanpa kesihatan yang baik. Jadi, sesekali diuji dengan kesakitan barulah kita tahu dan sedar akan nikmatnya sihat.

Ketiga, mendapar perkhabaran sedih daripada teman sekampung. Berita pemergian empat orang penduduk kampung yang amat saya kenali dan setiap mereka mempunyai kaitan dalam perjalanan hidup saya. Selama empat hari berturut-turut sahabat di kampung menggali liang. Menambah perisa kesedihan, saya tidak dapat pulang untuk memberi penghormatan terakhir. Moga Allah SWT memberikan kerehatan kepada mereka semua daripada kesibukan dunia. Dan dengan kasih sayang-Nya, maka diampunkan semua kesalahan mereka.

Demikianlah, kematian tiada pernah memilih, tua atau muda, kaya atau miskin, sihat atau sakit. Tidak pernah peduli terhadap raja atau rakyat biasa. Ia melenyapkan kemegahan, memutuskan manusia dari kehidupan yang dilalui. Mengeluarkan seseorang dari istana, dari pondok buruk kemudian membenamkan ke dalam liang lahad yang sempit dan gelap gelita.

Moga tahun 2018 yang ditinggalkan mencatat segenap kebaikan ..

1 comments:

Etuza said...

Asalam Ustaz, banyak situasi kehidupan yang kita lalui,semua kita alaminya, hanya saja daerah dan tempat kita berbeza. Dalam apa juga kita bersabar hadapinya dengan tabah

Post a Comment