Sahabat Sejati

Friday 23 November 2018

Solatullah wasalamuhu `ala Rasulillah (42)

Sambungan daripada : Solatullah wasalamuhu `ala Rasulillah (41) di bawah tajuk utama: DAKWAH TAHAP PERTAMA: SEBUAH JIHAD TERSEMBUNYI

 foto hiasan: sumber

Solat Secara Sembunyi-Sembunyi 

Antara wahyu yang paling awal turun adalah perintah mengerjakan solat. Muqatil bin Sulaiman menyatakan, "Pada masa awal Islam, Allah mewajibkan solat dua rakaat pada pagi hari dan dua rakaat pada waktu petang, Allah berfirman:

"Dan bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu pada waktu pagi dan petang." (Ghafir: 55)

Ibnu Hajar mengatakan, "Adalah pasti bahawa sebelum peristiwa Israk Mikraj, Rasulullah saw sudah biasa melaksanakan solat. Demikian pula sahabat-sahabat baginda. Namun begitu yang masih diperselisihkan adalah, adakah solat yang wajib sebelum diwajibkannya solat lima waktu itu? Ada yang mengatakan bahawa diwajibkan pada waktu itu (sebelum Israk Mikraj) solat sebelum matahari terbit dan solat sebelum matahari terbenam."

Haris bin Usamah meriwayatkan daripada jalan Ibnu Luhaiah secara maushul daripada Zaid bin Harisah, bahawa ketika pertama kali solat diwajibkan, Rasulullah saw didatangi Jibril yang kemudian mengajar baginda berwuduk. Selesai berwuduk, baginda mengambil secedok air lalu memercikkannya ke kemaluan baginda. Ibnu Majah juga membawakan riwayat yang semakna dengan ini. Riwayat dengan makna yang sama juga dibawakan oleh Barra' bin Azib dan Ibnu Abbas. Dalam riwayat Ibnu Abbas ada tambahan, "Itu merupakan kewajipan solat yang pertama."(1)

Disebutkan oleh Ibnu Hisyam bahawa Nabi Muhammad dan para sahabatnya apabila datang waktu solat, mereka bergegas menuju tempat tersembunyi, lalu mereka mengerjakan solat dengan sembunyi-sembunyi agar tidak diketahui kaumnya. Pernah suatu ketika Abu Talib mendapati Nabi Muhammad dan Ali mengerjakan solat. Maka dia bertanya kedua-duanya tentang hal itu. Setelah mengetahui urusan solat secara jelas, Abu Talib menyuruh mereka berdua untuk berteguh hati.(2)  

Rujukan: 

(1)  Abdullah bin Muhammad an-Najdy, Mukhtasar Sirah al-Rasul, hal. 88.

(2) Lihat Ibnu Hisyam, al-Sirah al-Nabawiah, jil. 1, hal. 247. 

(Petikan daripada: Ar-Rahiq al-Makhtum oleh Syeikh Sofiyurahman al-Mubarakfuri, terbitan Kemilau Publika Sdn Bhd)

Bersambung..

0 comments:

Post a Comment