Sahabat Sejati

Sunday 11 November 2018

Solatullah wasalamuhu `ala Rasulillah (41)

Sambungan daripada : Solatullah wasalamuhu `ala Rasulillah (40) di bawah tajuk utama: DAKWAH TAHAP PERTAMA: SEBUAH JIHAD TERSEMBUNYI
 
foto hiasan: sumber

Kumpulan Orang Islam yang Pertama

Sangat wajar Rasulullah saw menyampaikan Islam buat permulaannya kepada orang yang terdekat dengan baginda dan juga keluarga baginda serta teman-teman karib baginda. Baginda mendakwah mereka untuk memeluk Islam. Baginda juga mendakwahkan Islam kepada orang yang baginda pandang berpotensi menyambutnya dengan baik, iaitu mereka yang telah baginda kenal dan mereka pun mengenali baginda dengan baik. Baginda mengenali mereka sebagai orang yang mencintai kebenaran dan kebaikan, sementara mereka megenali baginda dengan sejumlah fakta kejujuran dan kesolehan. 

Maka, daripada orang yang tidak ragu sedikit pun terhadap keagungan dan keluhuran jiwa Rasulullah saw serta kebenaran berita yang baginda bawa ini, tampillah sekumpulan manusia yang menyambut seruan Islam. Dalam sejarah Islam, mereka dikenali dengan sebutan as-Sabiqun al-Awwalun (para pendahulu yang memeluk Islam).

Orang pertama yang menyambut dakwah Islam ialah isteri Nabi, Ummul Mukminin, Khadijah binti Khuwailid. Kemudian diikuti oleh bekas hamba baginda, Zaid bin Harisah bin Syarahbil al-Kalby.(1) Seterusnya sepupu baginda, Ali bin Abu Talib (yang waktu itu masih kanak-kanak dan dalam asuhan baginda) serta sahabat terdekat baginda, Abu Bakar as-Siddiq. Mereka orang yang paling awal memeluk Islam ketika bermulanya dakwah Islam.(2)

Selepas itu, Abu Bakar rajin berdakwah kepada orang ramai supaya memeluk Islam. Dia seorang yang murah hati, penyayang, lembut, berakhlak mulia dan gemar melakukan kebaikan. Dia merupakan tokoh terkenal dalam kalangan kaumnya. Mereka sering mengunjung dan turut menyukainya kerana dia mempunyai ilmu yang luas, pedagang yang berjaya serta cara berinteraksi yang baik terhadap orang lain.

Maka dia pun mendakwahkan Islam kepada kaumnya yang mempercayainya, iaitu mereka sering datang dan berinteraksi dengannya. Melalui dakwahnya, beberapa orang memeluk Islam, antaranya ialah Usman bin Affan al-Umawi, Zubair bin Awwam al-Asadi, Abdurrahman bin Auf, Saad bin Abi  Waqqas al-Zuhriyan dan Talhah bin Ubaidillah al-Taimi. Lapan orang inilah yang mula-mula memeluk Islam. 

Selepas lapan orang tadi, menyusul pula Bilal bin Rabah al-Habasyi, seterusnya bintang kepercayaan umat ini(3) iaitu Abu Ubaidah Amir bin al-Jarrah daripada Bani Haris bin Fihr, kemudian Abu Salamah bin Abdul Asad, Arqam bin Abu Arqam al-Makhzumi, Usman bin Mazh`un berserta dua saudaranya iaitu Qudamah dan Abdullah, Ubaidillah bin Haris bin Muthalib bin Abdul Manaf, Said bin Zaid al-`Udawi berserta isterinya iaitu Fatimah binti Khattab al-`Udawiyah (saudara perempuan Umar bin Khattab), Khabab bin al-Arats, Abdullah bin Mas`ud al-Hudzali dan lain-lainnya. Mereka semua tergolong dalam as-Sabiqun al-Awwalun.

Mereka berasal daripada seluruh suku Quraisy (masing-masing suku ada pemeluk Islam terawal). Ibnu Hisyam mengira jumlah mereka lebih daripada 40 orang.(4) Namun begitu, yang mesti dicatat, masih perlu dikaji lebih mendalam lagi apakah sebahagian daripada mereka juga layak  mendapat sebutan as-Sabiqun al-Awwalun seperti lapan orang pertama.

Ibnu Ishaq mengatakan, "Seterusnya semakin banyak orang memeluk Islam, Samada lelaki maupun perempuan sehingga Islam mula disebut-sebut di Mekah dan menjadi buah mulut penduduknya.(5)

Mereka semua memeluk Islam secara sembunyi-sembunyi. Rasulullah saw mengumpul dan mengajar mereka agama Islam secara sembunyi. Waktu itu wahyu turun sedikit demi sedikit, bahkan sempat berhenti turun setelah ayat awal Surah al-Muddathir. Ayat-ayat atau potongan surah yang turun pada masa ini berupa ayat-ayat pendek yang indah dan menarik. Iramanya yang mengalun lembut dan memikat hati sangat sesuai dengan iklim yang lembut pada waktu itu.   

Ayat-ayatnya berisikan sanjungan terhadap penyucian jiwa dan sebaliknya berisi celaan terhadap tindakan mengotori jiwa dengan debu dunia. Syurga dan neraka pun disajikan gambarannya sehingga orang beriman dapat melihat dunia yang berbeza dengan dunia tempat hidup manusia pada waktu itu. 

Rujukan:
(1) Dahulunya dia adalah seorang tawanan perang yang kemudian dijadikan hamba. Dia dibeli oleh Khadijah dan diserahkan kepada Rasulullah saw. Ayah dan bapa saudaranya pernah datang untuk menebus dan menjemputnya pulang kembali kepada kaumnya. Namun begitu, dia memilih untuk tinggal bersama-sama Rasulullah. Zaid kemudian diangkat menjadi anak, berdasarkan aturan pengangkatan anak yang berlaku dalam bangsa Arab saat itu. Namanya menjadi Zaid bin Muhammad. Setelah Islam datang, tradisi pengangkatan anak dilarang. 

(2) Muhammad Sulaiman Salman al-Mansyurfuri, Rahmah li al-`Alamin, jil. 1, hal. 50.

(3) Penyebutan Abu Ubaidah dengan gelaan ini dapat dilihat dalam Sahih al-Bukhari, jil. 1, hal. 530

(4) Lihat Ibnu Hisyam, al-Sirah al-Nabawiah, jil. 1, hal. 245-262.

(5) Ibnu Hisyam, al-Sirah al-Nabawiah, jil. 1, hal. 262.   

(Petikan daripada: Ar-Rahiq al-Makhtum oleh Syeikh Sofiyurahman al-Mubarakfuri, terbitan Kemilau Publika Sdn Bhd) 

Bersambung..

3 comments:

Normala Saad said...

Alhamdulillah. Dapat menambah pengetauhan dengan perkongsian ini. Harap Abu dan keluarga sihat.

Etuza said...

terima kasih perkongsian ilmu penegthuan ke arah agama lebih berpandu dalam blog Ustaz..yeruskan menulis. Sebab sampaikan biar sepatah

Nor Azimah Ali said...

Sollu alan nabiy..
Jom kita pwrbanyakkan solawat ke atas baginda..kalo boleh sampai ribu riban.Mudah2an bertambah kecintaan dan kerinduan kita kpd baginda.

Post a Comment