Sahabat Sejati

Saturday 17 November 2018

Seronok!

Seronok sungguh! 

Demikianlahlah gambaran apabila dapat bertemu dengan sahabat-sahabat sekampung. Sahabat segenerasi dari sekolah rendah yang sama-sama mewarnai wajah dan citra desa. 

Kebetulan pula cuti sekolah sempena perayaan Deepavali, salah seorang warga kampung kami mengadakan majlis perkahwinan anaknya. Maka ramailah sahabat yang tinggal di luar pulang, termasuk saya. Tetapi yang tidak dapat pulang pun ramai juga kerana masing-masing mempunyai komitmen dengan tugasan dan sebagainya. 

Apa pun mereka bertanya khabar juga melalui aplikasi whatsapp grup ‘desa tercinta’. Sekurang-kurangnya hubungan tersebut masih mekar walaupun tidaklah seperti dulu-dulu. Walaupun jasad berjauhan namun hati tetap bersatu. 

Alhamdulillah, teknologi moden yang memudahkan banyak urusan. Semuanya termasuk dalam perkara yang seharusnya disyukuri. Tidak salah memanfaat teknologi yang ada, asalkan digunakan pada jalan yang betul. Begitulah sebaliknya. 

Seperti sahabat saya ini, menyampaikan undangan ke majlis walimah anaknya melalui grup whatsapp. Maklumlah masing-masing tinggal berjauhan. Kalau dulu-dulu terpaksalah dihubungi melalui talian telefon seorang demi seorang. 

Saat berkumpul begini, bermacam-macam perkara yang dibualkan. Cerita tentang keluarga, kerja, isu politik dan macam-macam lagi. Lepas satu bab beralih kepada bab yang lain pula. Peluang meng’update’ perkembangan diri masing-masing tidak dilepaskan. Sesekali pula berswafoto lalu ditumpahkan ke dalam whatsapp grup buat tatapan sahabat-sahabat yang lain yang tidak dapat bersama. 

Kemudian beralih pula kepada kisah-kisah lama, zaman anak-anak hingusan. Bermula dengan seorang sahabat yang membuka cerita, sudahnya yang lain-lain turut tumpang semangkuk menjadi nasi tambah. Yalah, boleh dikatakan setiap orang menjadi watak dalam cerita tersebut. 

Ada kisah lucu yang mengundang gelak dan hilai tawa. Kisah dikejar kerbau, ditanduk kambing, jatuh perigi, bergotong-royong memetik buahan di kebun tanpa pengetahuan tuannya dan seribu satu macam perangai budak-budak. 

Tatkala bercerita mengenai sahabat-sahabat yang dulunya sama-sama nakal, yang telah pun ‘mendahului’. Menyebut nama mereka satu persatu, tiba-tiba suasana menjadi hening. Masing-masing terdiam seketika, bercampur sebak yang menggigit rasa. Saya perasan, ramai sahabat segenerasi telah meninggalkan kami semua. Ada yang disemadikan di sini, tidak kurang yang di luar desa tercinta ini. 

Mereka semua telah pergi. Saya dan sahabat-sahabat lain juga pasti akan menyusul untuk memenuhi janji yang telah termaktub di azali. Di mana? Bagaimana? Semuanya di dalam rahsia Ilahi.. 

Al-Fatihah buat mereka semua.

2 comments:

Etuza said...

Terasa sedih..semua kita akan menyusul ustaz. Kita perbanyakkan amal ..memohon ampun tanpa henti Allah dengar doa kita

Nor Azimah Ali said...

Bila bertemu sahabat lama begitulah...
Alhamdulillah, ukhwah terjalin dgn adanya teknologi moden yg tidak disalahguna

Post a Comment