Sahabat Sejati

Monday 12 November 2018

Lemahnya kita kerana kasih sayang-Nya

 Anakanda Haikal yang istimewa (foto hiasan)

Setiap kita menginginkan kebaikan yang bertambah untuk menampal segala kelemahan yang sentiasa tidak lekang daripada diri yang serba lemah ini. Walau siapa pun kita, setinggi mana pangkat dan darjat, tentunya kita hanyalah hamba abdi Tuhan yang lemah. Tidak mungkin sedetik kita dapat melalaikan kasih-Nya yang Maha Luas itu. 

Benar, Kita adalah manusia yang lemah, tidak berdaya dan tidak berkemampuan. Kita semua berhajat kepada-Nya. Hendak atau tidak, setuju atau engkar, manusia memerlukan Allah SWT dalam setiap saat kehidupannya. Tiada siapa yang dapat menafikannya. Walau siapa pun dia. 

Manusia perlu kepada Tuhan. Justeru itu mereka perlu mengenal Tuhan. Kenal dengan merenung dan memerhati ayat-ayat Allah yang dibaca. Begitu juga kenal dengan memerhati dan berfikir akan kejadian alam ini. Semua ini akan memutikkan rasa kehebatan Allah SWT dan begitu kerdil dan lemahnya diri kita. 

Mengapa kita diselimuti dengan bermacam-macam kelemahan, sedangkan kita diciptakan dengan sebaik-baik kejadian. Mengapa ya? Pernahkah kita memikirkan sebabnya? Sesungguhnya Allah SWT telah memberikan jawapannya.

يُرِيدُ اللّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الإِنسَانُ ضَعِيفاً 
“Allah (sentiasa) hendak memberikan keringanan kepadamu, kerana manusia dijadikan bersifat lemah.”(an-Nisa’: 28) 

Benar, Allah mahu memberi keringanan kepada kita, maka diciptakan kita dengan banyak kelemahan. 

Begitu juga seorang hamba yang tahu dirinya serba lemah dan kerdil, maka dia akan sentiasa memohon dan merintih kepada-Nya. Dia akan sentiasa meletakkan setinggi-tinggi harapan kepada Allah SWT. Bukankah ini juga satu nikmat yang terbesar, bersungguh dengan penuh keikhlasan mengharap kepada-Nya. 

Sesuatu yang tidak mungkin dapat dilakukan apabila merasa diri cukup dan sempurna. Maka janganlah kita bersedih dan kecewa dengan kelemahan yang dimiliki. Ingatlah setiap apa yang Allah SWT jadikan atau taqdirkan tidak akan ada yang sia-sia, melainkan ada nilainya yang mungkin tidak kita sedari..

1 comments:

Nor Azimah Ali said...

Diciptakan kita ada kelemahan dan kelebihan..supaya dengannya kita sentiasa bergantung kepadaNya, dan bwrsyukur dengan setiap kelebihan kurniaanNya.

Post a Comment