Sahabat Sejati

Tuesday 29 May 2012

Menanti hadirnya pembuka Kota Konstantinople zaman ini


Selasa 29 Mei 1453.

Hari itu sungguh syahdu. Tentera Islam melaungkan takbir dan tahmid sebagai tanda syukur dan gembira kerana berjaya menawan Kota Konstantinopel. Selepas berlaku pertempuran selama 53 hari dan setelah ramai yang gugur syahid. Akhirnya hadis Rasulullah saw menjadi kenyataan, sebagaimana sabdanya:

 لتفتحن القسطنطينية فلنعم الأمير أميرها ولنعم الجيش ذلك الجي
"Constantinople itu pasti akan dibebaskan. Sebaik-baik pemimpin adalah pemimpin (penawanan)nya dan sebaik-baik tentera adalah tentera (yang menawan)nya." [Hakim, 4.422; Bukhari, Tarikh al-Saghir, 139; I. Hanbal, 4.335] 

Saiyidina Ali kaw. pernah cuba menawannya tetapi tidak berjaya. Begitu juga Muawiyah pernah mencuba tetapi gagal. Khalifah Harun al-Rasyid yang terkenal itu juga gagal menawan Kota Konstantinopel. Taqdir Ilahi, Sultan Muhammad al-Fateh berjaya membukanya. Sesungguhnya Allah SWT telah memilih baginda, sebagaimana yang telah dimaksudkan dalam hadis nabi-Nya yang mulia.

Pada tarikh itu, baginda melangkah masuk ke dalam Kota Konstantinopel melalui pintu Erdine. Baginda memilih pintu tersebut kerana pintu itulah yang mula-mula sekali berjaya dibuka oleh tentera Islam. Melalui pintu Erdine, Kota Konstantinopel berjaya ditawan. Sejurus menjejakkan kaki ke dalam kota itu, baginda terus bersujud syukur. Kemudian baginda menadah tangan berdoa kepada Allah SWT: "Ya Allah! Kami bersyukur kepada-Mu. Jadikanlah kota ini kota Islam seluruhnya. Ramai syuhada yang terkorban kerana merebut kota ini. Tempatkanlah mereka di syurga dan ampunkanlah dosa-dosa kami yang masih hidup." Kemudian baginda menyapu debu-debu yang melekat di wajahnya.

Sultan Muhammad al-Fateh dilahirkan pada tanggal 29 Jun 1432 dan meninggal dunia pada 3 Mei 1481 pada usia 49 tahun. Baginda pergi ketika berada di puncak kegemilangan. Pemergiannya diratapi oleh seluruh umat Islam di dunia. Tetapi berita tersebut amat menggembirakan penganut Kristian. Apabila berita itu sampai ke Rom, Paus amat gembira dan memerintahkan gereja-gereja dibuka supaya orang ramai boleh bergembira dan berpesta. Mereka berkumpul dan berarak di jalan-jalan raya sambil menyanyikan lagu-lagu kemenangan dan ketuhanan. Mereka berpesta selama tiga hari tiga malam. Pope Besar pula mengarahkan semua gereja membunyikan loceng selama tiga hari tiga malam sebagai tanda kegembiraan.

Semoga Allah SWT memberikan keampunan dan keredhaan serta berkenan melimpahkan segenap rahmat-Nya kepada Sultan Muhammad al-Fateh di atas jasa-jasa dan pengorbanannya yang besar itu.

Mungkinkah akan lahir seorang lagi Sultan Muhammad al-Fateh, sang pembuka Kota Konstantinople itu?

0 comments:

Post a Comment