Sahabat Sejati

Thursday 6 October 2011

Diam jika tidak tahu...


“Astaghfirullah...” perkataan pertama yang terpacul dari mulut diikuti dengan gelengan kepala beberapa kali.

Entah apa yang mahu diucapkan. Membaca jawapan-jawapan mereka, mulanya tersirap perasaan marah tetapi bertukar kasihan pula selepas itu.

Siapakah yang mahu dipersalahkan, yang bertanya atau yang ditanya?

Yang bertanya sepatutnya pandai-pandai memilih orang yang ingin ditanya. Janganlah semberono sahaja. Seringkali, apabila berlaku sesuatu isu maka wartawan akan menemuramah sesiapa sahaja untuk mendapat pandangan. Penjual cendol, penumpang LRT, pekerja kedai basikal dan sebagainya untuk mendapat jawapan (contoh). Lalu jadilah lain yang di tanya lain yang dijawab. Sepatutnya bertanyalah pada yang ahli dalam bidang berkenaan.

Yang ditanya pula, sepatutnya tidak memandai-mandai memberi komen pada perkara yang tidak diketahui. Jika tidak tahu diam sahaja, itu lebih baik. Teringat analogi yang dibuat oleh guru saya: "Apabila seseorang itu diam sahaja di dalam mesyuarat, kita kata orang itu bodoh agaknya, itu kita kata sedangkan belum pasti dia itu bodoh. Tiba-tiba dia bercakap...confirm bodoh."

Begitulah perumpamaannya. Jangan memperbodohkan diri sendiri.

Sebelum kita mengkritik dan memberi pandangan haruslah kita melapik perdebatan kita dengan ilmu. Kerana kata-kata tanpa ilmu diibaratkan membelah kayu api diatas kaki sendiri. Menurut Imam Syafie, setiap pandangan itu mesti berdasarkan atas ilmu pengetahuan kerana ilmu pengetahuan itu datangnya dari Tuhan yang menciptakan.

Ya, jika tidak tahu, diam sahaja.

Isu hudud

Isu hudud ini bukan isu politik, ia adalah satu isu tuntutan agama untuk umat Islam seluruhnya.

Hudud adalah hukum yang berteraskan kepada prinsip keadilan dan hikmah yang sangat besar buat kehidupan manusia di atas muka bumi ini. Mencerca, menghina dan memperlekehkan hukum Allah ini seperti mengatakan hukum Hudud tidak adil, kejam, primitif, ketinggalan zaman, tidak sesuai di zaman moden, mencetus huru hara dan sebagainya adalah perbuatan yang boleh menggugurkan iman seseorang justeru ia telah memperkecil dan mendustakan Allah SWT. Allah tegaskan akibat perbuatan mereka di dalam surah an Nisa' ayat 56.

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا
"Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan panggang mereka diatas api neraka. Setiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu dan (ingatlah) sesungguhnya Allah SWT adalah Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."

Aqidah adalah alat terpenting dalam diri manusia yang menentukan hubungan mereka dengan Allah SWT. Jika ia tidak dijaga atau dirosakkan maka berlakulah krisis keyakinan manusia terhadap kebenaran yang ada di dalam al-Quran dan apa yang disampaikan oleh Rasulullah saw.

Dengan kecelaruan ini, lalu lahirlah manusia yang cara berfikir hanya bersandarkan kepada akal semata-mata. tidak lagi berpandukan kepada wahyu Ilahi di dalam al-Quran yang diperjelaskan oleh Rasul-Nya.

Ingatlah kepada satu peringatan daripada Rasulullah saw:

Daripada Abdullah bin 'Amr r.a, Nabi saw bersabda: "Sesungguhnya Allah tidak mencabut (menghilangkan) ilmu daripada manusia. Tetapi Allah mencabut ilmu dengan mencabut roh (mematikan) para ulama. Sehinggalah tiada lagi orang yang alim (ulama) yang tinggal. Ketika itu, manusia akan melantik ketua mereka yang jahil. Apabila orang menanyakan sesuatu, mereka mengeluarkan fatwa tanpa asas ilmu. Maka, sesatlah mereka dan menyesatkan orang lain." (Riwayat al-Bukhari)

Kita mohon perlindungan-Nya.

**Mengapa harus kita takut pada hukuman yang ditetapkan agama jika diri tidak mempunyai hajat atau niat melakukan kesalahan?

1 comments:

mamawana said...

Assalamualaikum,

Salam anakanda...

Post a Comment