Sahabat Sejati

Monday 1 August 2011

Ramadhan Kareem...Munawwar


Remang-remang mentari petang
Melambai Sya`ban kian menghilang
Ramadhan dinanti penuh harapan
Pesta ibadah pohon keberkatan

Di kesempatan yang terluang, ini saya ingin mengucapkan selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak kepada semua pengunjung pondok kecil abuikhwan. Mudah-mudahan sepanjang Ramadhan ini kita semua sentiasa dilimpahi rahmah dan barakah.

Dari Ubadah bin Shamit, bahawa Rasulullah saw bersabda: “Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan keberkatan, Allah mengunjungimu pada bulan ini dengan menurunkan rahmat, menghapuskan dosa-dosa dan mengabulkan doa. Allah melihat berlumba-lumbanya kamu pada bulan ini dan membanggakanmu kepada para malaikat-Nya, maka tunjukkanlah kepada Allah hal-hal yang baik dari dirimu. Kerana orang yang sengsara ialah yang tidak mendapat rahmat Allah di bulan ini.” (Riwayat at-Thabrani)

Sesungguhnya puasa Ramadhan bukan sekadar menahan lapar dan dahaga. Puasa Ramadhan adalah proses melatih kita mengawal diri.

Kita tidak makan bukan kerana tiada makanan. Kita tidak minum bukan kerana tiada minuman. Kita tidak makan dan minum kerana mentaati perintah Allah SWT, walaupun ketika itu kita mempunyai segudang makanan dan minuman. Itulah latihan mengawal diri.

Penuhi siang dengan kebaikan sesama manusia
Isikan malam dengan mengharap kebaikan daripada Allah.

Selamat mencari taqwa!

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

Alhamdulillah, mencari taqwa!

syukran ya Ustaz abuikhwan =)

abuikhwan said...

sama-sama mencarinya!!

Post a Comment