Sahabat Sejati

Tuesday 9 August 2011

Kisah di mahkamah...

Di hujung perbicaraan, seorang lelaki didapati bersalah kerana membunuh isterinya dengan mengetuk wanita itu sampai mati menggunakan tukul besi. Tiba-tiba terdengar satu suara dari galeri awam, “Kau memang kurang ajar, penipu!”

Semua yang berada di dalam mahkamah itu terkejut. Polis dan kakitangan mahkamah cepat-cepat tenangkan lelaki yang menjerit tadi.

Apabila keadaan kembali tenang, hakim menyambung keputusannya. “Raju, kamu juga dijatuhkan hukuman gantung sampai mati kerana membunuh anak perempuan kamu dengan tukul besi.”

Terdengar suara jeritan di kerusi belakang galeri awam, “Kau memang kurang ajar, penipu!”

Polis dan kakitangan mahkamah meminta lelaki yang menjerit tadi supaya bertenang. Ini mahkamah.

Hakim menyambung lagi, “Hukuman kedua... Raju, kamu turut didapati bersalah membunuh pembantu rumah kamu menggunakan tukul besi.”

Sekali lagi lelaki di kerusi belakang galeri awam menjerit, “Kamu memang kurang ajar penipu!”

Hakim naik berang. “Diam! Saya tak mahu dengar lagi kamu menyampuk dan membuat bising. Kamu buat juga, saya akan hukum kamu kerana menghina mahkamah. Haa kamu, kenapa kamu buat bising?” Tanya hakim kepada lelaki yang menjerit dan membuat bising itu.

“Tuan hakim, mana saya tak angin satu badan, dekat 20 tahun kami berjiran tapi tiap kali saya nak pinjam tukul besi, dia kata tak ada, tak ada, tak ada...”

(Rekaan semata-mata)

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

senyum..ketawa ^__^..best pula ceritanya ustaz..

abuikhwan said...

semoga terhibur...

Post a Comment