Sahabat Sejati

Tuesday 26 April 2011

Saya keliru

“Alaa...sekejap lagi kami baliklah, takkan lepak-lepak pun tak boleh.”

Sinis jawapan remaja perempuan itu tatkala kami meminta mereka berdua beredar pulang. Manakala pasangan lelakinya hanya mendiamkan diri.

Saya bersama-sama sahabat yang lain menyertai misi dakwah malam valentine. Kami mengedarkan risalah dakwah dan menyampaikan sedikit nasihat kepada para pengunjung yang rata-ratanya golongan remaja. Pantai Teluk Chempedak yang ‘terkenal’ itu memang menjadi lokasi pilihan golongan remaja pada malam minggu serta malam-malam cuti umum.

“Tuu, emak saya ada kat belakang, dia tak kisah pun.” Sambungnya lagi sambil memuncungkan bibirnya ke arah seorang wanita berusia yang duduk tidak jauh dibelakangnya.

“Apa masalahnya? Wanita itu bertanya, selamba...

Allah....terkedu saya, begitu juga dengan sahabat-sahabat yang lain. Tidak menyangka begitu jadinya.

Saya keliru

Keliru. Saya benar-benar keliru. Peristiwa yang berlaku dalam misi dakwah pada malam valentine itu benar-benar mengganggu fikiran saya. Tidak mampu saya fikirkan peristiwa sedemikian boleh berlaku. Parahnya pemikiran masyarakat hari ini. Baik dan buruk bagaikan sudah tidak boleh dibezakan, apa yang boleh apa yang tidak boleh. Begitu juga kemana hilangnya sifat peka dan sensitif.

Sensitif atau kepekaan adalah satu perkara yang amat penting. Kerana ia boleh menjadi kayu pengukur atau timbangan terhadap nilai seseorang atau masyarakat.

Jika kita meneliti di dalam sirah, generasi yang dibentuk oleh Rasulullah saw amat peka dan sensitif dengan apa yang berlaku. Mereka amat sensitif dengan ajaran Islam. Jika ada seruan jihad, mereka akan menyertainya tanpa bertangguh. Dikatakan para sahabat jika pergi berperang seumpama pergi berkahwin, iaitu dengan bersemangat, rela hati dan dalam keadaan gembira. Sebagaimana disebut dalam perang Tabuk, ramai yang menangis kerana tidak diizinkan oleh Rasulullah saw. Disebabkan keuzuran dan kekurangan yang menghalang.

Apabila turunnya wahyu yang memerintahkan mereka mengerjakan sesuatu atau meninggalkan sesuatu, mereka segera mentaatinya. Contohnya dalam perintah pengharaman khamar secara mutlak. Apabila turunnya ayat pengharaman khamar secara mutlak, mereka pulang ke rumah lalu memecahkan tempayan-tempayan khamar sehingga membasahi lorong-lorong Kota Madinah.

Lantaran kepekaan atau sensitifnya mereka kepada ajaran Islam, suruhan atau tegahan sama sahaja baik suruhan atau tegahan itu kecil atau besar, kerana ia adalah perintah Allah SWT. Dikatakan para sahabat jika melakukan sesuatu dosa walaupun kecil, mereka amat tertekan sehingga merasakan seolah-olah akan dihempap oleh Bukit Uhud. Apatah lagi jika melakukan dosa besar.

Bagaimana pula dengan masyarakat hari ini, adakah sama?

Berkata Imam Hasan bahawa dosa yang berlapis-lapis iaitu yang dilakukan setiap masa mampu membutakan hati.

Dosa akan menggelapkan hati dan jiwa. Apabila kegelapan dosa telah bermaharajalela,maka hati tidak lagi dapat menilai sesuatu perbuatan baik atau buruk. Inilah yang dikatakan sesorang yang berbuat dosa seumpama menghalau lalat yang hinggap di atas hidung, lantaran sudah tidak merasa bersalah dan ketakutan terhadap dosa yang dilakukan.

“Sesekali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati mereka.” (al-Muthaffifin: 14)

Saya mengingat sahabat-sahabat sekelian terutamanya kepada diri saya, marilah sama-sama kita muhasabah diri dalam mengharungi kehidupan ini. Sesungguhnya perjalanan hidup di dunia ini banyak likunya, maka berhatilah-hatilah ketika melangkah.

“Wahai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taubat, semoga Allah menghapuskan dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai.” (at-Tahrim: 8)

Sesungguhnya peringatan ini lebih kepada diri saya, tetapi peristiwa yang berlaku pada malam valentine itu masih menggusarkan saya...

2 comments:

Mus Takim said...

bkn setakat keliru je malah pelik......bila dtnya tau bdosa...tp wt gak.....pelik2

abuikhwan said...

Entahlah...semoga kita semua sentiasa di dalam rahmat-Nya

Post a Comment