Sahabat Sejati

Thursday 17 March 2011

Cetusan rasa: Jangan jadi keldai...

Entah mengapa. Seringkali saya gagal mengawal diri. Tuhan sahaja yang mengetahui betapa peritnya saya bermujahadah. Doa sudah, pendinding pun sudah, namun hanya sebentar sahaja mujarabnya. Lebih terasa tatkala di ‘tengah bulan’, sungguh memeritkan.

Tidak mampu saya menahan gelodak nafsu yang meronta-meronta. Semakin dilawan semakin menyeksa jiwa. Saya cuba mengatur langkah, dan seperti yang sudah terduga tewas jua akhirnya. Mengapa saya terlalu lemah di hadapan kedai buku. Penyakit lama sejak di zaman sekolah. Tersungkur saya di pintunya.

Akhirnya melangkah keluar dari Ajwa Muslim Shop dengan poket yang faqir tetapi hati yang kembang berbunga seribu kepuasan. Tiga buah buku yang telah saya beli pada hari semalam. Bila agaknya dapat menghadam kesemuanya, jangan sampai jadi keldai dah la...

Perbandingan orang-orang (Yahudi) yang ditanggungjawab dan ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) Kitab Taurat, kemudian mereka tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu, samalah seperti keldai yang memikul bendela kitab-kitab besar (sedang ia tidak mengetahui kandungannya). buruk sungguh bandingan kaum yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang zalim. (Al-Jumu’ah : 5)

Buku-buku yang telah dibeli...


Furu’ Al-Masa’il wa Usul al-Wasa`il merupakan sebuah karya terjemahan dari kitab asal yang ditulis oleh ulama’ nusantara terkenal Maulana Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani yang disampaikan dalam bentuk soal jawab menyentuh soal-soal syariat yang merangkumi aspek-aspek ibadat, munakahat, muamalat dan jinayat.

Menurut Datuk Abu Hassan Din al-Hafiz, penyusun semula buku ini, “saya lebih berminat untuk terus melayari lembaran kitab Furu‘ Almasa’il setiap kali saya berhadapan dengan masalah fiqah. Akhirnya dengan kehendak Allah jua, terdetik persoalan di hati saya, kenapa kitab yang seindah itu, disimpan hanya untuk menjadi tatapan dan rujukan golongan tertentu sahaja. Alangkah baiknya sekiranya kitab yang bermutu seperti itu dapat dimanfaatkan oleh generasi masa kini. Khazanah ilmu yang terkandung di dalamnya dapat dikongsi dan ditatap bersama. Akhirnya, timbullah keinginan saya untuk menyusun semula kitab tersebut dengan gaya bahasa masa kini untuk memudahkan generasi hari ini membaca dan memahaminya, khususnya bagi mereka yang dahagakan ilmu.”



Mengisahkan suka duka perjalanan hidup penulis sebelum memeluk Islam sehingga dapat mengucap dua kalimah shahadah. Seribu satu keperitan, penganiayaan, kekecewaan dan kesedihan yang dilalui sepanjang perjalanan yang ditempuhi semata-mata mencari secebis kebahagiaan di muka bumi Allah ini. Satu perkongsian yang dapat membuka lembaran baru kepada saudara-saudara pembaca supaya menghargai nikmat Islam dan Iman.


Sambungan kepada buku Travelog Shahadah. Melalui buku ini penulis merungkai persoalan-persoalan berdasarkan pengalaman hidup yang pernah dilalui. Persoalan-persoalan yang dikongsi bukan sahaja patut dipertanyakan oleh insan seperti penulis dan para pendakwah yang yang lain, namun, perkara ini terlalu penting bagi manusia bertanya kepada diri masing-masing.

Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu!

0 comments:

Post a Comment