Sahabat Sejati

Friday 19 November 2010

Ibadat korban

Firman Allah SWT:

"Wahai Tuhanku, anugerahkanlah kepadaku (seorang anak) yang tergolong orang-orang yang soleh. Maka kami neri dia khabar gembira dengan seorang anak yang amat sabar. Maka ketika anak itu sampai pada umur sanggup berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: "Wahai anakku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu, maka fikirkanlah apa pendapatmu?" Ia menjawab: "Wahai bapaku, lakukanlah apa yang diperintahkan kepadamu, insya-Allah engkau akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar." Ketika kedua-duanya telah berserah diri dan Ibrahim membaringkan anaknya atas pelipisnya, dan Kami panggilah dia: "Wahai Ibrahim, sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu, sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik. Sesungguhnya ini benar-benar merupakan suatu ujian yang nyata. Dan Kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar. Kami abadikan untuk Ibrahim (pujian yang baik)di kalangan orang-orang yang datang kemudian." (ash-Shaffat: 100-108).

Di dalam Tafsir al-Qurthubi XV pada halaman 102 menyatakan bahawa Nabi Ibrahim bermimpi pada malam Tarwiyah (8 Zulhijjah) bahawa seseorang berkata: "Sesungguhnya Allah menyuruh engkau untuk menyembelih anakmu." Ketika Subuh tiba Nabi Ibrahim berfikir, apakah ini mimpi dari Allah atau dari syaitan. Maka dinamakanlah hari itu hari Tarwiyah. Pada malam kedua Nabi Ibrahim bermimpi lagi dengan mimpi yang sama. Dan diingatkan lagi kepada janji yang pernah dijanjikannya. Ketika Subuh sudah tiba sedarlah ia bahawa mimpi itu dari Allah. Maka dinamakanlah hari itu hari `Arafah. Kemudian Nabi Ibrahim bermimpi lagi pada malam yang ketiga. Maka bertekad bulatlah ia akan menyembelih anaknya itu. Hari itu dinamakan hari Nahar (hari menyembelih). Ketika Nabi Ibrahim melakukan penyembelihan, Jibril mengucapkan: Allahu Akbar, Allahu Akbar. Ismail mengucapkan: Laa ilaaha illallaahu, wallahu akbar. Sedang Nabi Ibrahim yang melakukan penyembelihan sambil mengucapkan: Allahu Akbar, Walhamdulillaah.

Demikianlah kerelaan Nabi Ibrahim untuk menyembelih anaknya sebagai korban kerana perintah Allah SWT lalu diabadikan menjadi sunnah sampai ke zaman Nabi Muhammad saw, bahkan sampai hari kiamat.

Inilah yang disabdakan oleh Rasulullah saw ketika oleh para sahabat: "Apakah korban itu, ya Rasulullah?" Baginda menjawab: "Sunnah bapa kamu Nabi Ibrahim." (Ahmad dan Ibnu Majah).

Ibadat korban di perkarangan rumah bonda...

Haiwan korban sudah direbahkan, menunggu untuk disembelih.


Allahu akbar, Allahu akbar, Allahu akbar, Laa ilaa ha illallahu wallahu akbar...


Semoga diterima ibadat korban kami di sisi Allah SWT


Sesi melapah yang dilakukan oleh dua orang pakar,sekejap je...


Hampir siap..


Kerja-kerja membungkus daging yang telah siap di potong untuk diagih-agihkan


Seekor lagi yang telah ditumbangkan


Alhamdulillah, apa yang penting kerjasama!!

0 comments:

Post a Comment