Sahabat Sejati

Wednesday 2 July 2014

Bicara santai : Celoteh awal Ramadhan

foto hiasan (sumber)

Alhamdulillah, pujian kepada Allah SWT kerana masih memberikan nikmat kehidupan kepada kita. Udara yang disedut dan dihembus saban detik, bukti kasih sayang-Nya walaupun tidak pernah dipinta dalam doa. Hari ini kita telah pun memasuki hari ke-4 Ramadhan. Mudah-mudahan Allah SWT memanjangkan umur kita untuk melewati Ramadhan ini sehingga ke akhirnya, seterusnya berkenan menerima amal ibadat yang dipersembahkan. 

Sesekali terkenang juga kepada mereka yang telah berkelana ke alam ‘sana’. Ada yang pergi sebelum Ramadhan ini, dalam keadaan mereka tidak mengetahui Ramadhan yang lalu adalah yang terakhir buat mereka. Sekalung doa buat mereka yang telah pergi, semoga Allah SWT menempatkan mereka dalam redha-Nya. Kita pula bagaimana? Mungkin Ramadhan kali ini yang terakhir buat kita, siapa tahu? Atau mungkin kita juga tidak sempat menghabiskannya kerana ajal terlebih dahulu menjemput. 


Sepanjang Ramadhan setakat ini boleh dikatakan saban petang saya berada di bazar Ramadhan berhampiran taman perumahan saya. Bukan meninjau-ninjau juadah buat berbuka, tidak juga membuka gerai perniagaan. Tidak! Saya berada di bazar Ramadhan kerana membuka kaunter ‘Sekampit beras sekilo gula’ atau ringkasnya SBSG. Kaunter SBSG dibuka di setiap bazar Ramadhan di dalam DUN kami. Begitu juga pada setiap hari Jumaat, wakil-wakil kami akan membuka kaunter di masjid-masjid. Program ini di bawah seliaan Pusat Khidmat Masyarakat dan telah bermula beberapa tahun lepas setiap kali Ramadhan. Sumbangan dikumpul untuk diagihkan kepada yang memerlukan di dalam DUN Beserah. Dengan sumbangan yang terkumpul akan dibelikan barangan keperluan dapur dan akan diagihkan sebelum aidifitri. Alhamdulillah, terima kasih kepada para penyumbang. 

Berada di bazar Ramadhan juga merupakan sesuatu yang tidak berapa ‘selamat’. Sikap waspada dan berhati-hati perlu ada. Banyak benda yang perlu dijaga. Ada seorang teman berseloroh: “Masuk bazar Ramadhan dengan 10 juzuk, keluar tinggal 5 juzuk. Hilang separuh hafazan.” Saya tersenyum mendengar kata-katanya. Insaf, sementelah lagi saya yang memang ‘lemah’ ini. Apa yang dikatakannya ada benar. Macam-macam pe`el dan karenah yang ada di bazar Ramadhan. Jika tidak dijaga, alamat ‘kosong’lah pahala puasa rasanya. 

Hakikatnya puasa Ramadan yang akan kita hadapi ini bukan semata-mata berlapar dan berdahaga tanpa sebarang makna. Sebab itu, orang yang berpuasa tanpa persiapan mental dan keinsafan diri yang dalam, dianggap sia-sia seperti sabda Nabi yang bermaksud: " Betapa ramai orang yang berpuasa tetapi tidak mendapatkan sesuatu dari puasa itu selain lapar dan dahaga." 

Apapun semuanya bergantung kepada diri kita. Tepuk dada tanya iman, jangan tanya selera sebab bulan puasa ini perut lapar, jadi semuanya nampak sedap. Semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna, kerana ia mungkin yang terakhir buat kita… Ameen.

0 comments:

Post a Comment