Sahabat Sejati

Wednesday 19 February 2014

Benarkah??


Saya tidak mengiyakan atau menidakkan. Tetapi banyak sumber yang saya temui lebih mirip kepada 'mengiyakan'. Jika benar, ia adalah satu perhambaan kepada kanak-kanak atas nama Pusat Tahfiz.  

Dulu saya sering melihat budak-budak yang menjual produk tahfiz ini di sekitar tempat saya. Biasanya mereka berada di stesen minyak atau di hadapan pasaraya. Sekarang ini nampaknya sudah tidak kelihatan. Ada masa-masanya saya beli juga dengan niat infaq. Kadang-kadang hanya menghulurkan wang tanpa mengambil barang yang dijual. Namun, setelah tersebar cerita ini, semakin bertambah kasihan pula kepada mereka. Kalaulah ianya benar, ‘tak sempat nak mikir’, macamana. Tergamak pula ‘mereka itu’ melakukannya.

Bagaimana agaknya keadaan ibu bapa  budak-budak tersebut sekiranya mengetahui situasi yang terjadi kepada anak-anak mereka. Tentu merasa kecewa dan marah. Tetapi jika di fikir-fikir dengan akal yang sihat, takkanlah mereka tidak mengetahui? Pelik bin ajaib!

Apa pun, diharap pihak yang berwajib dapat menjalankan pemantauan dengan kadar segera. Sekiranya terbukti benar sebagaimana yang didakwa, maka tindakan hendaklah diambil tanpa sebarang kompromi.

Di antara blog yang memuatkan cerita ini:

http://www.mazidulakmal.com/2013/04/perhambaan-remaja-pusat-tahfiz-amal.html?m=1

http://mymedialab.blogspot.com/2014/02/5-gambar-pengetua-pusat-tahfiz-amal.html

http://segalanyaberita.blogspot.com/2014/02/berdusta-atas-nama-agama-pusat-tahfiz.html

0 comments:

Post a Comment