Sahabat Sejati

Tuesday 25 February 2014

Manusia realiti bukan mithali


Saya bukan manusia mithali, tetapi yang pasti saya adalah manusia realiti. Manusia realiti yang ada baik dan ada buruknya. Manusia realiti yang sentiasa ada percikan dosa. Jika tidak dosa pada tingkah laku anggota, mungkin dosa pada lintasan hati dan jiwa.

Seringkali saya mengingatkan diri, setiap kali saya menulis sesuatu kebaikan atau mengajak berbuat kebaikan, tidaklah bermakna saya telah sempurna kebaikannya. Malahan, realitinya saya sedang bertatih menguruskan kesempurnaan. Tetapi, kesempurnaan yang dicari bukanlah kesempurnaan pada hakikatnya kerana tiada yang sempurna melainkan al-Khaliq. Sempurna kita hanyalah sempurna pada padangan mata makhluk yang lemah.

Kadang-kadang di saat sedang mencoretkan tinta-tinta dakwah, tidak semena-mena perasaan malu menyelimuti diri. Saya merenung panjang. Bertubi-tubi pertanyaan menjengah dalam diri, “layakkah aku menulis begini dan begini”. Kerana apa? Sedar kerana diri sendiri belum berupaya untuk melakukan apa yang didakwahkan. Namun, atas dasar “SAMPAIKAN DARIKU WALAUPUN SATU AYAT”, saya mengagahkan diri untuk mencoretnya, dan di waktu yang sama saya tidak lupa untuk sentiasa memanjatkan doa:

 “Ya Allah, dengan rahmat-Mu berilah kekuatan kepadaku untuk turut sama melakukan kebaikan. Dan dengan rahmat-Mu jua berilah kekuatan kepadaku untuk meninggalkan keburukan.”

Saya tidak pernah lupa merenung dan menginsafi diri. Tinta hikmah ulama digenggam seeratnya. Kata mereka: “Manusia melihat kita baik bukannya kerana kita baik. Tetapi ingatlah Allah SWT dengan kasih sayang-Nya yang menutupi keaiban kita.”

Benar, kita tampil di hadapan manusia ramai dengan sempurna kerana Allah SWT menutupi keburukan kita. Tidak semua episod lakonan insan diketahui orang lain. Sebahagiannya adalah rahsia kehidupan yang terlindung. Hanya empunya diri dan Tuhan yang mengetahui. Benar sekali tinta alim ulama, jika dosa itu berbau , nescaya kita tidak mampu keluar rumah kerana malu busuk tubuh dikesani orang kerana dosa-dosa yang dilakukan. Demikianlah, jika tiada pemeliharaan-Nya entah bagaimana susuk penampilan kita.

Itulah yang sentiasa bermain di dalam jiwa. Bimbang jika ada yang tersalah erti, melihat apa yang tercoret di dalam pondok kecil abuikhwan ini mewakili seluruh kehidupan saya. Sedangkan ia hanyalah picisan yang terungkap di sebalik kata “saya manusia realiti bukan manusia mithali.”

0 comments:

Post a Comment