Sahabat Sejati

Sunday 2 February 2014

Beli buku lama, buku lagi...

Sementara menunggu sahabat saya sampai untuk sama-sama minum di restoran berhampiran Jalan Mahkota, saya berjalan-jalan sebentar di Taman Kerang. Kanopi yang dituju tidak lain semestinya yang menjual barangan antik. Niat saya sekadar mahu mencuci mata melihat lambakan barangan yang mungkin dianggap sampah oleh sesetengah orang.

Akhirnya dalam suasana ‘awal bulan’ saya layu juga di kanopi yang menjual barangan antik itu. Bukan membeli barangan antik tetapi, macam biasa. Tak apa awal bulan.

Pagi itu saya telah membeli 4 buah buku. Kesemuanya adalah buku lama, bergenre sejarah yang saya kira telah tiada cetakan ulangan. Sebagai peminat sejarah, tentunya saya sangat teruja dan ceria kerana dapat memiliki buku yang boleh dikira termasuk dalam kategori barangan antik.  Kalau tidak antik sekarang pun, mungkin sepuluh atau lima tahun akan datang.

Senarai buku yang telah dibeli:

1. Sejarah Pahang oleh Haji Buyong Adil terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. Cetakan pertama pada tahun 1972 dan pembetulan pada tahun 1984.


2. Siapa sebenarnya Tok Guru Peramu? oleh Azahar Rahman terbitan Pustaka Azam, tahun 1982.


3. Jurnal Inderapura oleh Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Pahang, edisi 1/2001.

 
4. Sejarah Ringkas Masjid-Masjid Negeri Pahang, edisi buku mewah bersaiz besar, berkulit tebal serta kertas 'glossy'. Diterbitkan oleh al-Wahidah Kreatif Sdn Bhd dengan kerjasama Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Negeri Pahang Darul Makmur. Diterbitkan pada tahun 2003


Alhamdulillah, tidak sabar mahu menghadam kesemuanya.

5 comments:

ayu buku said...

assalam sahabat..jual tak buku sejarah pahang tu ye?

ayu buku said...

assalam sahabat..jual tak buku sejarah pahang tu ye?

Che Wan said...

Berapa harga buku sejarah pahang tu?

Nurul hasanaj said...

salam..bole tak, memuat naik perihal buku siapakah sebenarnya tok guru peramu

Syed Nizam Syed Omar said...

http://nizamullah.blogspot.my/2016/04/sejarah-pahang-buyong-adil.html

Post a Comment