Sahabat Sejati

Wednesday 25 July 2018

Dihargai agar tahu menghargai


Hari ini kami sekeluarga ke Kemaman untuk menghadiri dan meraikan Majlis Ihtifal Pusat Pengajian Taman Islam (PPTI) ke-41. PPTI adalah tempat anak kedua saya, angah Irsalina belajar. Majlis Ihtifal ini disekalikan dengan Majlis Perasmian Mujamma' yang diadakan pada sebelah malamnya. Alhamdulillah, saya sampai di PPTI ketika tuan mudir sedang berucap. Sempat jugalah mengikuti ucapan oleh perasmi majlis selepas itu.

Saya sentiasa berazam untuk tidak gagal meraikan hari anak-anak. Ya, semua anak-anak. Mengapa? Agar anak-anak sentiasa merasa dihargai. Jiwa yang sentiasa dihargai akan melahirkan seorang yang tahu menghargai, demikianlah ingatan diri saya.

Saya pernah beberapa kali bermotosikal dari Kuantan ke Jerantut semata-mata tidak mahu terlepas meraikan majlis di sekolah anak sulung. Pernah saya 'tersadai' dalam perjalanan tersebut di tepi jalan gara-gara 'kuda pecutan' kehabisan bensin. Di kiri dan kanan jalan hanyalah rimbunan pohon kelapa sawit yang saujana mata memandang. Mujurlah ada seorang pakcik yang bermurah hati menawarkan diri untuk membeli bensin di stesen minyak berdekatan yang sebenarnya langsung tidak dekat. 

Pernah juga saya bermotosikal pada malam hari melalui jalan lama Jerantut - Maran untuk pulang ke Kuantan setelah selesai majlis. Menyusuri jalan Sungai Jerik yang sangat mendebarkan dan menguji keberanian. Di kiri kanan hanya pokok-pokok hutan yang berbalam-balam diserkup kegelapan malam. Terselit kocakan di dada bimbang motosikal yang sedang dipulas pemacunya mengalami kerosakan.

Begitu juga beberapa kali saya bermotosikal ke Kemaman untuk meraikan majlis anak kedua. Tidak kurang pengalaman yang hampir sama dialami. Namun semua pengalaman perit dan jerih yang dialami tidak mengendurkan keazaman saya untuk tidak mahu gagal menghadiri majlis anak-anak. Sekadar mana yang saya termampu saya akan cuba untuk memenuhinya.

Mengapa saya lakukan semua ini? Ianya agar anak-anak sentiasa merasa dihargai. Jiwa yang sentiasa dihargai akan melahirkan seorang yang tahu menghargai. Demikianlah saya sentiasa melihatnya begitu. 

1 comments:

Normala Saad said...

Salam Abu.
Betul tu. Raikan anak-anak dan dengarlah apa yang mereka mahu ucap.InshaAllah contoh yang baik akan dikenang dan dipegang untuk generasi seterusnya.

Post a Comment