Sahabat Sejati

Monday 30 July 2018

Bukroh! Bukroh! Ya sheikh...

"Mujur tak kena 'bukroh' (esok)!" ujar anakanda along Ikhwan.

"Kalau kena bukroh, jawabnya kena tidur kat kaki lima kedutaan tulah." pintas saya sambil ketawa kecil.

"Baik tidur masjid. Nak balik Kuantan, kemudian esok nak datang pulak, lagi susah." sambungnya lagi.

Jam menunjukkan pukul 10 malam. Kami berdua baru pulang dari masjid. Ada jamuan selepas solat isyak tadi. Sambil melepaskan penat kami berbual-bual di bawah anjung sambil menikmati kedinginan bayu malam.

"Hafifi dan Iqbal itu hari kena 'bukroh' (esok)." Nasib baik ada kawan di KL tu, boleh juga tumpang tidur semalaman," along Ikhwan memecah kesunyian setelah kami diam seketika.

Hafifi dan Iqbal adalah sahabat anak saya yang sama-sama belajar di Mesir dan sama pulang bercuti baru-baru ini  sempena Ramadhan dan Syawal. Nasib mereka kurang baik sewaktu mahu memperbaharui tempoh visa, berkatalah sang petugas kaunter dengan perkataan yang tidak berapa enak untuk didengar. "Bukroh! bukroh!"

Terpaksalah mereka akur dan pulang dengan sedikit hampa.  

"Mujurlah along tak kena suruh datang esok macam Hafifi dan Iqbal. Dan yang peliknya dalam lima orang yang sedang menunggu untuk buat visa, petugas tu panggil along dulu. Lepas tu suruh datang ambil minggu depan." panjang lebar along Ikhwan menerangkan pengalamannya ketika urusan menyambung visa tersebut.

Lebih kurang sama, segelintir

Ceritanya, dua minggu lepas anakanda saya, along Ikhwan ke kedutaan Mesir di Kuala Lumpur untuk menyambung visanya yang telah tamat tempoh. Alhamdulillah, nasib baik petugas kaunter mahu melayaninya pada hari tersebut. Setelah siap semua urusan diminta datang mengambilnya pada minggu hadapan. 

Genap sepuluh hari, along Ikhwan kembali semula ke Kedutaan Mesir untuk menuntut visanya. Jika diikutkan tempoh visa dijanjikan siap dalam masa seminggu. Tetapi sengaja saya menyuruhnya ke sana selepas sepuluh hari. Bukannya apa, adalah sedikit pengalaman dengan perangai segelintir pak arab yang 'tak berapa' nak baik. Janji lain tapi buat lain. Lebih kurang sama sahaja samada yang di Malaysia atau yang bertugas di Mesir. Jika dia malas, senang-senang sahaja disebutnya, bukroh! bukroh! Tetapi segelintir ye bukannya semua. 

Telahan saya benar, tengahari itu semasa along Ikhwan mahu menuntut visanya: "Datang jam 3 petang nanti," ujar petugas kaunter. 

Nampak gayanya terpaksalah dia meronda-meronda dahulu untuk mencukupkan masa. Bayangkan jika datang selepas seminggu seperti yang diminta. Tiba-tiba diberitahu belum siap lagi dan diminta datang semula esok atau lusa. Tak ke menyusahkan!

Alhamdulillah, jam 3 petang visanya berjaya dituntut.    

3 comments:

Nor Azimah Ali said...

Belajar melalui pengalaman kan, takpelah anakanda ikhwan, Alhamdulillah , tu semua dugaan dalam menuntut ilmu namanya.

Jaja Zaleha said...

Kecewa juga kalau benda dijanji siap lepas seminggu tapi memang belum siap ni.. langkah bijak juga tu datang lepas 10 hari hihi :)

jagbir singh said...

Usually, I never comment on blogs but your article is so convincing that I never stop myself to say something about it. You’re doing a great job Man. Best article I have ever read

Keep it up!

Post a Comment