Sahabat Sejati

Thursday 5 July 2018

Jadi ingatan dan kenang-kenangan


“Emak, saya minta ampun dan maaf..” saya mencium tangan dan memeluk tubuh emak.

Tubuh emak yang kurus dan uzur saya rangkul seeratnya. Emak menangis sama. Tiada suara, hanya esakan yang kedengaran. 

“Ampunkan saya, emak..” 

“Iya, emak pun minta maaf juga. Emak..” sukar sekali emak mahu menghabiskan kata-kata. Hanya esak dan tangis memecah kesyahduan pagi aidifitri. 

Itulah emak. 

Yang sentiasa bersalah adalah saya, yang sepatutnya memohon ampun dan maaf adalah saya. Dan yang sentiasa tersilap dan terkhilaf adalah saya. Tetapi emak sentiasa begitu. Selama-lamanya begitu. Tidak lengah memberi maaf, tidak pernah menahan untuk memaafkan. 

Demikianlah jiwa seorang ibu yang sentiasa mengasihi anak-anak. Dalam memberi maaf, emak pula meminta maaf.

Demikianlah setiap kali lebaran, cuma..

Tanggal 20 Syawal 1432H, jam 1.00 pagi.

Tarikh itu pasti menjadi ingatan dan kenang-kenangan. Tiba-tiba diterpa dengan dugaan Allah SWT, cuma pengambilan hak-Nya yang dipinjamkan, tempat tumpahnya kasih sayang.

Hampir satu dekad lebaran ini dirayakan tanpa susuk tubuh bonda. Selama itulah tiada tangan untuk dikucup. Tiada lagi sesusuk tubuh untuk didakap. Sedangkan berada di dalam pelukannya bagaikan turun sakinah dari langit tinggi. Tenang dan mendamaikan. 

“Ya Allah, ampunkanlah dosaku, ampunkan dosa kedua ibu bapaku, dan rahmatilah mereka dengan kasih sayang-Mu, sebagaimana mereka menyayangiku ketika diriku masih kecil. Tempatkanlah mereka bersama orang-orang yang mendapat limpahan redha-Mu. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang melimpahkan nikmat kasih sayang... Amin.”

0 comments:

Post a Comment