Sahabat Sejati

Saturday 14 July 2018

Solatullah wasalamuhu `ala Rasulillah (38)

Sambungan daripada : Solatullah wasalamuhu `ala Rasulillah (37) di bawah tajuk: Maksud Dakwah yang Tersirat

Sesungguhnya, ini merupakan sebuah untaian kalimat yang agung dan menggentarkan hati, yang menyedarkan Nabi daripada kehangatan pelukan isteri di rumahnya, sekaligus mendorong baginda untuk tampil ke tengah-tengah kumpulan manusia. 

Kemudian baginda pun memasukkan diri ke tengah pusaran angin kencang dan hujan deras, menikmati pelbagai penolakan dan penerimaan daripada manusia serta merasakan bagaimana realiti kehidupan yang sebenarnya.

Rasulullah saw terbangun dan terus terjaga setelah lebih 20 tahun. Sepanjang tempoh itu, tidak ada istilah rehat dan bersantai bagi baginda. Baginda hidup bukan untuk kepentingan diri dan keluarganya tetapi untuk agama Allah. Baginda bangkit dan terus berdiri berdakwah, memikul beban yang terlampau berat di bahunya, yang tidak pernah diturunkannya walau sekelip mata.

Beban tersebut adalah amanah terbesar yang pernah ada di muka bumi. Beban yang beratnya setara dengan kehidupan seluruh umat manusia, setara dengan keagungan akidah yang kuat, setara dengan pengorbanan tidak berhujung dan jihad panjang di seluruh medan peperangan. Baginda hidup di tengah-tengah pertempuran yang berpanjangan selama lebih dari 20 tahun.

Selama tempoh ini, baginda tidak terpaling sedikit pun oleh gangguan, sejak dari pertama kali menerima bebanan syariat dan menyambut seruan agung di atas. Semoga Allah membalasi baginda dengan pahala terbaik kerana telah memberi petunjuk kepada kita dan seluruh manusia.(1)

Lembaran-lembaran selepas ini akan menyajikan gambaran kecil dan ringkas daripada jihad panjang yang meletihkan itu, yang telah dipikul oleh Rasulullah saw sepanjang baginda menjadi nabi.

RUJUKAN: 
(1) Sayyid Quthub, Fi Zhilal al-Quran, tafsir surah al-Muzzammil dan al-Muddaththir, jil. XXIX, hal. 168-171 dan 182.

(Petikan daripada: Ar-Rahiq al-Makhtum oleh Syeikh Sofiyurahman al-Mubarakfuri, terbitan Kemilau Publika Sdn Bhd)

Bersambung..

0 comments:

Post a Comment