Sahabat Sejati

Wednesday 4 July 2018

Bermulalah kerja-kerja kami..

 

"Phew, alhamdulillah.."

"Banner dah siap, poster pun dah, flyers dan borang pun dah siap. Semuanya sudah di'print'. Tunggu nak sebarkan je.."

Demikianlah rutin saban tahun saya dan sahabat-sahabat Yayasan Amal Malaysia Cawangan Pahang (YAMCP). Menguruskan persiapan bagi pelaksanaan ibadah qurban dan aqiqah di dalam dan luar negara, termasuk juga pelaksanaan badal haji bagi tahun ini. Kebiasaannya seminggu beraya, makaselepas itu bermulalah kerja-kerja berkaitan program kemanusiaan ini.

Tugasan yang dilakukan termasuklah penyediaan artwork bahan promosi, kemudian mencetaknya dan seterusnya membuat sebaran atau promosi. Sebelum semua ini dapat dicetak dan disebar, ALP (Ahli Lembaga Pengarah YAMCP) yang bertanggungjawab perlu menjalankan survey harga haiwan ternakan serta perbelanjaan-perbelanjaan lain di lokasi yang akan dilakukan program ini. Mudahnya, setiap ALP ada tanggungjawab dan tugasan masing-masing yang telah diamanahkan.

Saya teringat kira-kira 10 tahun yang lalu, bahan promosi disebarkan hanya melalui banner dan poster, termasuk juga melalui pengumuman selepas kuliah dan ceramah oleh para azatizah kami. Amat terhad dan tidak secara menyeluruh. Berbanding sekarang, agak mudah dengan adanya teknologi IT seperti FB, whatssap, telegram dan yang seumpama dengannya. Bayangkan dengan hanya dengan satu klik, tersebar ke seantero alam. Namun begitu, banner dan poster masih lagi relevan dan tidak diabaikan.

Tahun ini Sri Lanka terpaksa digugurkan daripada senarai lokasi program pelaksanaan ibadah qurban dan aqiqah. Setelah bermesyuarat dan berbincang selumatnya,  keputusan ini terpaksa diambil kerana beberapa sebab, antaranya karenah birokrasi di negara tersebut yang agak cerewet. Lagipun sudah banyak NGO kebajikan yang melaksanakan program tersebut baik NGO dari Malaysia maupun sebaliknya, terutamanya dari Indonesia dan Turki.

Walaupun Sri Lanka telah digugurkan, ia telah digantikan dengan negara Uganda. Maknanya ini adalah tahun pertama kami (YAMCP) melaksanakan program ibadah qurban dan aqiqah di sana setelah hampir 15 tahun menjayakannya. Tetapi sebelum ini sudah ada YAM cawangan negeri lain yang melaksanakan di Uganda seperti YAM Terengganu, YAM Kedah dan lain-lain. Biarpun sama di Uganda tetapi berlainan wilayah. 
 
Di antara lokasi pelaksanaan ibadah qurban dan aqiqah pada tahun ini ialah, Rohingya, Sudan, Uganda, India dan beberapa wilayah minoriti umat Islam yang dhaif serta ditimpa musibah. Manakala di dalam negara pula ialah di Sabah dan perkampungan orang asal di Semenanjung. (Sarawak sudah lama digugurkan kerana kos haiwan korban yang amat mahal)

Tentunya harapan kami dalam setiap program kebajikan dan kemanusiaan yang dilakukan ini, di mana sahaja atau bila masanya, agar dipermudahkan dan dinilai sebagai ibadah disisi-Nya.

Mohon doa daripada sahabat-sahabat!

3 comments:

paridah said...

Assalam moga sht sjhtra sekeluarga moga usha murni YAMCP dipermudahkan Allah urusan mnyalur bntuan ke negara yg telah dipilih

PeRdU cINta said...

Moga Allah SWT permudahkan segala urusan seperti yang dirancang.

Warisan Petani said...

Mudah2an usaha murni ini berjaya dilaksanakan seperti perancangannya.

Post a Comment