Sahabat Sejati

Monday 21 May 2018

Pemergian yang dicemburui

foto terakhir ketika berbuka puasa (ustaz Hussni berserban merah)

Kelmarin.

Semasa sedang berehat-rehat sambil di ruang tamu sekembali dari solat tarawih, saya dikejutkan dengan berita yang menerjah ruang mesej. Barisan ayat yang terpampang di skrin telefon bimbit amat memeranjatkan. Beberapa kali saya membacanya kerana agak sukar untuk menerima berita tersebut.

Akhirnya, setelah beberapa orang lagi sahabat menghantar mesej yang hampir serupa, barulah saya dapat menerima kesahihannya. Terkedu seketika. Allah..

"Sahabat kita al-Fadhil Ustaz Hussni Mohamed Diah telah kembali ke rahmatullah sebentar tadi di Madinah."

Demikianlah bunyi mesej tersebut.

Allahyarham berada di Madinah kerana menunaikan ibadah umrah Ramadhan. Diceritakan allahyarham mengalami sesak nafas selepas berbuka puasa, lalu dikejarkan ke hospital. Selang beberapa ketika allahyarham menghembuskan nafas yang terakhir.

Sahabat saya ini meninggalkan 'kesibukan dunia ini' pada bulan yang mulia dan di tempat yang mulia. Mudah-mudahan ia menjadi asbab Allah SWT mengampuni semua kesalahannya dan menerima semua amal kebaikannya.

Berita yang baru menyusul, allahyarham telah disemadikan di perkuburan Baqi`yang turut menjadi persemadian para sahabat radiallahu anhum ajma 'in. Allahu rabbi.. Moga berbahagia sahabat dalam kelana ke negeri abadi. Al-Fatihah.  

1 comments:

PeRdU cINta said...

Al Fatihah..rezeki yang sering didamba setiap kita...kembali dibulan,di hari dan di tempat yang suci dan baik.Allahu.

Post a Comment