Sahabat Sejati

Wednesday 30 May 2018

Coret-coret 13 Ramadhan (1439)

Assalamualaikum warahmatullah.

Banyak perkara yang terjadi dan mahu dicoretkan sepanjang Ramadhan ini. Ada yang menggembirakan, mengejutkan, mendukakan serta yang menyebabkan rasa terkilan. Namun, hakikatnya mahu saya tidak dapat mengatasi mampu saya. Akhirnya apa yang terjadi berlalu begitu sahaja tanpa sempat saya coretkan pada waktu yang sepatutnya, walaupun dengan beberapa patah perkataan. 

Benar, saya dapat merasakan Ramadhan kali ini, saya benar-benar dilanda kesibukan berbanding yang tahun-tahun sebelumnya. Banyak program kebajikan dan kemanusiaan yang perlu ditangani. Tidak cukup dengan itu ditambah pula dengan tugasan baru iaitu menguruskan program pengajian kuliah ilmu di tempat saya sepanjang Ramadhan ini. Walaupun begitu, saya cuba mempositifkan diri, memaksa untuk gembira dan seronok dengan kesibukan ini. Moga kesibukan ini ada nilai disisi-Nya, ameenn.

Semalam adalah hari ulangtahun kelahiran anakanda acik Adawiyah. Tahun ini, tarikh yang menjadi ingat-ingatan itu jatuh pada bulan Ramadhan. Seperti sebelumnya, saya sentiasa berazam untuk tidak gagal meraikan hari anak-anak. Ya, semua anak-anak. Mengapa? Agar anak-anak sentiasa merasa dihargai. Jiwa yang sentiasa dihargai akan melahirkan seorang yang tahu menghargai, demikianlah ingatan diri saya.

Rancangnya, pada sebelah petang selepas tamat waktu bekerja, saya berhasrat untuk bertemunya di asrama seraya menghantar kek sebagai tanda ucapan ulangtahun kelahirannya. Entah macamana, segalanya tidak menjadi apabila terpaksa 'stayback' di pejabat menyudahkan kerja-kerja yang belum beres. Sudahnya terpaksa membatalkan perancangan yang diatur.

Sedikit terkilan dengan apa yang berlaku. Rasanya inilah kali pertama saya gagal untuk meraikan hari ulangtahun kelahiran acik Adawiyah. Namun begitu, perasaan ini tidaklah lama kerana saya cuba meyakinkan diri bahawa apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Tidak perlu bersedih. Insya-Allah, nanti apabila anakanda saya itu pulang bercuti sempena sambutan aidilfitri, kami sekeluarga akan meraikannya dengan sebaiknya, ameenn.       

0 comments:

Post a Comment