Sahabat Sejati

Wednesday 9 May 2018

'Raya' sebelum puasa..

Peristiwa besar dalam negara yang tercinta ini. Jangkamasanya dalam 5 tahun sekali. Malahan hari besar ini digazetkan sebagai cuti am jika jatuhnya pada hari biasa. Setiap warga negara yang layak diwajibkan untuk menunaikannya. Di dalam media cetak maupun media elektronik berulang kali seruan atau kempen agar tidak lupakan kewajipan tersebut. 

Maka berbondong-bondong para perantau pulang ke kampung untuk 'menyambutnya'. Jika terlepas tahun ini, terpaksalah menunggu 5 tahun akan datang. Inilah 'raya' yang tidak kurang meriah sambutannya. Bezanya 'raya' yang ini tidak ada alunan takbir yang mendayu-dayu, tiada ketupat lemang dan aneka juadah lain. Raya yang saya maksudkan ialah pilihanraya umum bagi negara Malaysia yang tercinta ini. Pilihanraya adalah proses demokrasi untuk memilih peneraju negara ini.

Tahun ini adalah tahun PRU ke 14. Maknanya sudah 14 kali proses pengundian telah diadakan sejak negara ini mencapai kemerdekaan. Ada yang menang dan ada yang tewas. Parti yang menang akan menjadi kerajaan untuk meneraju negara ini dalam jangkamasa 5 tahun sebelum diadakan pemilihan semula.      

Setiap warganegara yang layak membuang undi mempunyai pilihan masing-masing. Justeru, pilihlah yang mana satu idaman kalbu.  

sumber foto ~ google

0 comments:

Post a Comment