Sahabat Sejati

Thursday 17 May 2018

Cetusan rasa di Ramadhan 1 (1439H)

Sukar untuk aku gambarkan perasaan ini tatkala masih lagi diberi kesempatan untuk menghirup udara pagi  1 Ramadhan 1439H. Benar-benar aku memanjatkan rasa bersyukur kerana di takah 42 (usiaku) ini kesempatan masih ada untuk meniti titian Ramadhan yang barakah ini. 

Cuma tidak dapat kusisihkan di dalam benak, apakah aku mampu untuk menghabiskan aturan langkah hingga ke titian yang terakhir. Atau jika telah tersurat bahawa aku gagal untuk melangkah hingga ke penghujung titian. Kepada Allah jua dipanjatkan bahasa doa.

Masih kuingati, tahun lalu, tanganku melambai lidahku mengucapkan selamat tinggal duhai Ramadhan 1438H (hakikatnya Ramadhan yang meninggalkanku). Rangkulan penuh erat mesra bertaut perlahan-lahan kuleraikan, sambil berbisik penuh sayu, "Moga dikau sudi bertemu denganku lagi duhai Ramadhan."

Cukupkah puasaku (1438H)? Alhamdulillah, cukup sebulan. Bagaimana pula dengan kualitasnya, tiada cacat cela? Entahlah. Kuserahkan pada Yang Maha Pemurah untuk menilainya. Hakikatnya puasaku hanyalah puasa orang awam. Tersemat kebimbangan dengan ingatan Rasulullah saw bahawa ada orang yang berpuasa tetapi hanya mendapat lapar dan dahaga.    

Justeru, tahun 1439H ini kutitipkan sebuah keazaman agar Ramadhan yang dianugerahkan menjadi yang terbaik sebagai persembahan berbanding dengan yang telah kunikmati sebelum ini. Moga diperkenankan Tuhan Jalla wa `Ala.

0 comments:

Post a Comment